Test Aankoop vraagt overheid om op te treden tegen Chinese webwinkel AliExpress

ANP XTRA
Het Chinese e-commerceplatform AliExpress, onderdeel van de Chinese groep Alibaba, houdt zich niet aan de Europese wetgeving. Dat klaagt Test Aankoop samen met een reeks andere Europese consumentenorganisaties aan. Test Aankoop heeft de federale overheidsdienst Economie en minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) gevraagd om op te treden.

Volgens Test Aankoop zijn de de algemene voorwaarden van AliExpress moeilijk terug te vinden en meestal alleen in het Engels beschikbaar, wat in strijd is met de Europese wetgeving. Daarnaast bevatten ze "diverse onrechtmatige bedingen". Als verkoper en consument zelf niet uit een geschil geraken, moet de zaak bijvoorbeeld worden voorgelegd aan een arbitragehof in Hongkong. "Dat is niet alleen compleet onrealistisch, het is bovendien in strijd met de Europese wetgeving", aldus Test Aankoop.

"Verder stelt AliExpress onder meer dat het de terugbetaling garandeert wanneer een product duidelijk niet overeenkomt met wat was beschreven of niet is aangekomen. Maar het Europese herroepingsrecht is absoluut: de consument mag het product binnen de veertien dagen terugsturen zonder dat hij daar een reden voor moet opgeven", benadrukt Test Aankoop nog. "Tot slot is er nergens een duidelijke verwijzing naar de wettelijke waarborg van twee jaar die voor alle Europese consumenten geldt.”

Test Aankoop zegt dat het Alibaba in naam van meerdere consumentenorganisaties heeft aangeschreven "met de vraag om zich naar de Europese regelgeving te schikken". "We hebben zelfs onze hulp aangeboden", klinkt het. Daarnaast heeft de consumentenorganisatie in ons land de federale overheidsdienst Economie gevraagd om op te treden en minister Peeters op de hoogte gesteld.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Christiane D'Heldt

    Ik koop alles bij plaatselijke handelaars. Is duurder ja . Maar als alleman van via internet gaat kopen gaat onze economie gewoon kapot . En dan kan iedereen gaan klagen dat er binnenkort geen werk meer is . Ik steun geen buitelandse firma's. Die kopen bij ons ook niet

  • Patrick Rasschaert

    Test Aankoop oordeelt maar gaat zelf abonnementen verkopen met geschenken als lokmiddel. Onlangs smarthphones 'made in China', van bedenkelijke kwaliteit en als je een beschermhoes wil dan kan je het zelfs niet vinden laat staan kopen.

  • Bernard Swenden

    Het europese herroepingsrecht zou moeten aangepast worden, niet deze site! Als men iets besteld wat men eigenlijk niet wil of kan betalen, is dat je eigen fout en niet de fout van de site. Dan is het ook gedaan met kleren kopen, ze dragen op feestjes en dan ongegeneerd terugsturen. Dat is pas onaanvaardbaar gedrag.

  • Manno Meyers

    Nog nooit problemen had met ali, integendeel want voor het minste storten ze je geld terug. Hier verkopen ze dezelfde producten maar tien maal zo duur en dan klagen dat we de plaatselijke handelaars niet meer steunen. Test Aankoop bedot zelf de mensen met hun 'proefaanbod' en verengen dan automatisch tegen betaling of ze lokken de mensen met van die cheap camera's uit china die niets waard zijn. Beter Test Aankoop eens onder de loep nemen.

  • Guy Beeckmans

    Ze versturen hun pakjes ook gratis, al dan niet aangetekend. Bpost lijd verlies. Facteurs werken zich uit de naad voor niets. Hoog tijd dat daar iets aan gedaan word.