Test Aankoop lanceert campagne tegen illegale ticketverkoop

Foto ter illustratie
Shutterstock Foto ter illustratie
Test Aankoop lanceert vandaag in samenwerking met BEUC, de Europese koepel van consumentenorganisaties, een sensibiliseringscampagne tegen illegale verkoop van concerttickets. Met de campagne wil de consumentenorganisatie het publiek sensibiliseren om enkel tickets te kopen via de legitieme verkoopkanalen.

Test Aankoop krijgt jaar na jaar tal van klachten van consumenten die in de luren zijn gelegd bij de aankoop van concerttickets. “Het is telkens hetzelfde verhaal: mensen proberen online tickets te bemachtigen voor het concert van hun favoriete artiest. Ze klikken op de eerste website die de zoekmachine toont en betalen een pak meer dan de officiële ticketprijs.”

Door het kopen van tickets op niet-officiële sites loopt de koper bovendien het risico dat de officiële verkoper de doorverkochte tickets ongeldig verklaart ("blacklisting") en dat hem/haar de toegang tot het evenement geweigerd wordt.

De lijst van doorverkoopsites is lang, zegt Test Aankoop. De meesten zijn gevestigd in het buitenland, veelal in Nederland, maar ook Viagogo, dat vanuit Zwitserland opereert, is een klassiek geval van illegale doorverkoop.
Omdat heel wat mensen zich niet realiseren dat ze hun tickets aanschaffen via een illegaal kanaal, lanceert Test Aankoop met het festivalseizoen in zicht een campagne. Die wordt ook gevoerd in Spanje, Tsjechië, Zwitserland, Polen, Slovakije en Slovenië en krijgt de steun van officiële verkopers van tickets zoals TeleTicketService, Ticketmaster en Fnac. 

"Als we zien hoeveel consumenten zich nog laten vangen aan de sites van de illegale doorverkopers en soms exuberante bedragen betalen voor hun concertticket, dan kunnen we niet anders dan concluderen dat er nog veel werk aan de winkel is", zegt Simon November van Test Aankoop. 

Consumenten die het slachtoffer zijn van illegale ticketverkoop, wordt aangeraden dit aan de Economische Inspectie (FOD Economie) te melden via meldpunt.belgie.be (scenario "Toegangsbewijzen voor evenementen").




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Roger Bosman

    Doen zoals in het Alhambra Spanje, verkoop het ticket op naam en IDkaart laten zien bij ingang. Opgelost.