Test-Aankoop bindt strijd aan met huis-aan-huisverkoop van energiecontracten

Test-Aankoop heeft vandaag zijn nieuwe campagne tegen de huis-aan-huisverkoop van energiecontracten gelanceerd. Concreet roept de consumentenorganisatie onder meer op om met een sticker aan te geven "NEE" te zeggen tegen leurders en om overtreders aan te geven bij de federale overheidsdienst (FOD) Economie. Er zijn vooral klachten over de grotere leveranciers, klinkt het.

"Klachten over huis-aan-huisverkoop zijn schering en inslag", zegt Test-Aankoop. Hoewel het probleem er altijd al geweest is, kende het een opflakkering sinds de afschaffing van de opzegvergoeding bij het veranderen van energieleverancier. Huis-aan-huisverkopers zetten de vaak oudere slachtoffers onder druk om een contract te ondertekenen en verkopen vaak te dure contracten.

De verkopers liegen ook vaak, zegt Test-Aankoop: ze beloven dat het nieuwe contract hen zal beschermen tegen black-outs of ze stellen de kosten veel lager voor dan ze werkelijk zijn. "We hebben zelfs weet van verkopers die contracten verkopen aan mensen met een sociaal tarief. Zij doen daar geen enkel voordeel mee, want ze hebben al het laagste tarief", zegt Mieke Clymans van Samenlevingsopbouw, een van de vzw's die de actie steunen. Zij wijst vooral de grotere leveranciers met de vinger. "We krijgen vooral veel klachten over ENI, Essent, Electrabel en Luminus", zegt ze.

"We hebben zelfs weet van verkopers die contracten verkopen aan mensen met een sociaal tarief. Zij doen daar geen enkel voordeel mee, want ze hebben al het laagste tarief."

Mieke Clymans van vzw Samenlevingsopbouw

Campagne

Om dergelijke praktijken aan te pakken, lanceert Test-Aankoop samen met het Waalse RWADE, het Vlaamse Samenlevingsopbouw en de Brusselse organisaties InforGazElec en FdSS een campagne om de bevolking te wijzen op de valkuilen van huis-aan-huisverkoop. De consumentenorganisatie wil mensen zo aanzetten om actie te ondernemen tegen huis-aan-huisverkopers.

De Belgische wetgeving kan in elk geval geen soelaas bieden, klinkt het. Die mag namelijk niet strenger zijn de Europese regelgeving. "Het beste zou zijn om het probleem op het Europese niveau aan te pakken, maar dat is moeilijk en tijdrovend. Daarom hebben we een alternatief gezocht", zegt Julie Frère van Test-Aankoop.

Concreet heeft Test-Aankoop een sticker ontwikkeld met daarop "STOP, geen verkoop aan de deur", die te verkrijgen is via het magazine van Test-Aankoop of bij de deelnemende organisaties. De organisaties vragen om die duidelijk op te hangen bij de brievenbus of de deurbel. "Negeert een verkoper zo'n bericht, kan dat beschouwd worden als een agressieve handelspraktijk. De consument kan daarvoor klacht indienen bij de FOD Economie", luidt het.

Test-Aankoop

Voor wie toch in contact komt met een huis-aan-huisverkoper heeft Test-Aankoop nog de volgende raad: "Onderteken nooit iets, zelfs geen bewijs dat de verkoper langsgekomen is, en geef nooit persoonlijke gegevens", klinkt het. "Wie toch ingaat op een contract moet daar via de post een bevestiging van krijgen en heeft 14 dagen de tijd om het contract op te zeggen."