Telenet waarschuwt voor valse sms over dubbele betaling

(Illustratiefoto)
Thinkstock (Illustratiefoto)
Verschillende klanten van Base hebben onlangs een verdachte sms over een dubbele betaling ontvangen. Moederbedrijf Telenet roept op om niet op dergelijke dubieuze berichten te reageren, maar die aan het bedrijf te melden.

In de Franstalige sms staat dat de klant zijn factuur twee keer heeft betaald en er dus geld teruggestort zal worden. Om die transactie rond te krijgen, dient een formulier te worden ingevuld. Telenet vraagt aan haar klanten om zeker niet op de link in de sms te klikken. 

"Want die is vals en stuurt je naar een website in Kazachstan. Het gaat om een phishingbericht", zegt woordvoerster Isabelle Geeraerts van Telenet. 

Criminelen proberen op die manier persoonlijke gegevens van klanten vast te krijgen. Bij het telecombedrijf liep "een drietal klachten" binnen over de sms. "Een fraudeteam heeft de meldingen onderzocht en de afzender is inmiddels geblokkeerd", bevestigt Geeraerts.

Wie toch nog een verdacht bericht ontvangt, wordt gevraagd dat te melden aan Telenet. Frauduleuze berichten kunnen ook steeds worden aangegeven bij verdacht@safeonweb.be. SafeOnWeb is de Belgische overheidsdienst die onlineveiligheid in de gaten houdt.




9 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Frans Van Hoyweghen

    Je kan via uw pc bij telenet toch nazien dat alles betaald is, ik heb nog nooit problemen gehad bij telenet.

  • Dany Herman

    Wie waarschuwt ons voor telenet???

  • Monique Moens

    Ik waarschuw klanten van Telenet voor veel te dure facturen.

  • Ahmed Zoupha

    En wanneer verwittigen ze eend dat ze zelf veel te hoge facturen sturen? Schandalig duur geworden die diensten.

  • victor troje

    Heb die ook gekregen en gebeld naar base. Daar kreeg ik antwoorden also ze het in Keulen hoorden donderen. Sms gewist.