Supermarkten moderniseren in sneltempo, en daar zijn we als consument zeer tevreden over

Okay en Colruyt voeren momenteel de hitparade aan van ‘beste supermarkt van het land’.
Okay en Colruyt voeren momenteel de hitparade aan van ‘beste supermarkt van het land’.
De Belgische consument is uitermate tevreden over zijn supermarkten. De warenhuizen kregen nooit zo’n gunstige beoordelingen als afgelopen zomer. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse enquête van marktonderzoekbureau GFK. Colruyt doet het nog altijd erg goed, maar moet zustermerk Okay naast zich dulden.

Een consumentenpanel beoordeelde op vraag van GFK ook deze zomer onze nationale supermarkten. 5.000 Belgische gezinnen quoteerden hun winkelaankopen in juni telkens op onder meer prijs, winkeluitstraling, assortiment, kwaliteit en de vriendelijkheid van het personeel. Alle warenhuizen gingen er daarbij op vooruit, met de hoogst scores in tien jaar.

De klanten zetten Okay (8,56) en Colruyt (8,54) op een gedeelde podiumplaats. De eerste scoort vooral op uitstraling en vriendelijkheid, de tweede voor zijn prijzen en acties. Opvallende stijger Makro volgt de twee uit de Colruyt Group op de voet, met een verdienstelijke 8,4. Delhaize Supermarkten, Lidl en AD Delhaize vormen het peloton dat de koplopers op de hielen zit. 

Het winkelpersoneel van Okay wordt als het meest vriendelijke beoordeeld.
Het winkelpersoneel van Okay wordt als het meest vriendelijke beoordeeld.

“Colruyt en Okay voeren al jaren de rangschikking aan, maar nog nooit lagen de de resultaten voor de top van het klassement zo dicht bijeen”, zegt Karina De Cock van GFK. “In een zeer competitieve markt groeien de anderen fors. Elke retailer doet dan ook inspanningen om zijn evaluatiescore te verbeteren.” 

Winkels worden gemoderniseerd, versafdelingen uitgebreid, een resem promoties en speciale acties geeft voortdurend het gevoel een goede zaak te hebben gedaan en er wordt ingezet op de vriendelijkheid van het personeel. Niet zonder resultaat. Het leidde tot de hoogste gemiddelde tevredenheidsindex ooit: 8,22 op 10.

Regionaal actieve warenhuizen als Albert Heijn, Intermarché, Cora en Alvo werden in de nationale bevraging niet opgenomen.




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Kristof Van Den Elshout

    De prijzen van voeding zijn crimineel.