Supermarkten geven 600 miljoen euro aan gratis producten weg

Foto ter illustratie.
thinkstock Foto ter illustratie.
Supermarkten en producenten hebben vorig jaar een recordaantal producten gratis weggegeven. Totale waarde: ruim 600 miljoen euro, een stijging van meer dan 25% tegenover 2017.

Eén product kopen, tweede gratis. Of drie stuks voor de prijs van twee. Dergelijke promoties zie je bijzonder vaak in onze supermarkten. "Dat heeft te maken met de grote concurrentie op de Belgische markt. Merken en grootwarenhuizen gebruiken de acties om klanten te trekken en te behouden", zegt Pierre-Alexandre Billiet van het retailvakblad Gondola, dat de cijfers opvroeg bij marktonderzoeksbureau Nielsen. Door spullen gratis weg te geven, kunnen de fabrikanten niet alleen een nieuw artikel in de markt zetten, ze kunnen er ook de levenscyclus van bestaande producten mee verlengen.

Toch is er ook een keerzijde aan het grote aantal weggegeven goederen: het dreigt een vicieuze cirkel te worden. "Voor 10% korting komt geen enkele consument meer uit z'n bed. Mensen raken gewoon aan dat soort promoties. Bovendien is er de financiële kant van de zaak. Bij een '1+1'-actie moet je al dubbel zoveel verkopen om dezelfde omzet te halen. De gemiste inkomsten worden nu meestal verdeeld tussen merk en retailer, waardoor het verlies draagbaar wordt. '1+2'-promoties, zoals je ze in Nederland soms ziet, zijn economisch gewoonweg niet te verantwoorden."




18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jef Pauwels

    Bewijst gewoon dat al de rest met woekerwinsten verkocht wordt.

  • Marcus Camps

    1+1 gratis is gratis ? Denk je dat mensen echt zo idioot zijn ? Twee keer per jaar verkoopt een bekend merk zijn poeder voor de afwasmachine aan 3.5 Eur voor een bus ipv 8.5 Euro. Denk je nu echts dat ze da verlies maken ? Nee, je bent gewoon gerold aan 8.5, niet meer of minder.

  • Dirk Kindt

    Zelfs de zon staat niet gratis op. Enkel onze aarde draait om haar as én rond de zon. Daarnaast volgt ook Helios haar elliptische baan. Laat ze maar leugens en manipulatie verkopen. Eén voorbeeld: alle grondstoffen voor was-producten worden gefabriceerd door gebruik te maken van plantaardige oliën. Vetzuren zijn aldus afval producten zoals ook onze benzine. De prijzen van was-producten, zonder fabricatiekosten, zijn te verwaarlozen. BEDROG ? Inderdaad.

  • Mohamed Kabbal

    Gratis kent men niet in de retailer, alles is berekend en doordacht zodat de rekening op het eind klopt. Ze bieden 2+1 gratis en gaan ervan uit dat je meer neemt dan alleen het gratis product.

  • Eddy De Pooter

    Als ze 1 + 1 gratis kunnen geven, wil dat mathematisch zeggen dat hun producten gewoon 50% te duur worden verkocht.