Straks betalen voor zakje voor groenten en fruit

Supermarktketens testen het uit

De zeven grootste supermarktketens van ons land starten in maart met een proefproject aan de afdelingen groenten en fruit. Wie daar nog een plastic zakje wil, moet voortaan betálen voor een duurzaam exemplaar. Intussen schrapt ook Delhaize de herbruikbare kassa-tas van tien cent.

De herbruikbare tasjes aan de versafdelingen zijn een idee van Comeos, de koepelorganisatie van de Belgische handel en diensten. In totaal zeven supermarktketens, waaronder Delhaize, Colruyt en Carrefour, doen mee. In maart gaat het project van start. Elke keten beslist zelf in hoeveel winkels en welke winkels precies.

Na drie maanden wordt het project afgerond en de bevindingen overgemaakt aan de overheid. Overal zal het basisprincipe hetzelfde zijn. Verse tomaatjes, wat witloof uit volle grond, of een kilo appels? U zal er een tasje voor moeten kópen, in plaats van er eentje gratis te nemen. Dat zal dan wél een degelijk exemplaar zijn: herbruikbaar, wasbaar, semitransparant en compact opvouwbaar.

BELGA

Dat of papier

Comeos wil met het proefproject inspelen op toekomstige wetgeving. Om komaf te maken met de veelheid aan verpakkingsmateriaal bijten de gewesten al geruime tijd hun tanden stuk op nieuwe regels. Eén van de pistes die de wetgever oppert, is de invoering van papieren tassen in plaats van plastic, maar dat vindt het gros van de supermarkten geen goed idee.

"We hebben dat onderzocht en stellen vast dat de milieu-impact van papier zes keer zwaarder is", zegt Hans Cardyn van Comeos. "Voor één pallet plastic zakken heb je zeventien palletten papieren zakken nodig. Het is 3,5 keer duurder en niet gebruiksvriendelijk: steek er twee kilo koude tomaten in die recht uit een koelafdeling komen en de condens zal ervoor zorgen dat het zakje vochtig wordt en scheurt."

Ook aan de kassa's vrezen supermarkten problemen. Elk papieren zakje zou er moeten worden opengemaakt en dat kost tijd. Een grote keten becijferde wat dat zou kosten. Het kwam neer op een meerkost van 3,8 miljoen euro aan personeel op jaarbasis.

4.560 ton bespaard

Met de herbruikbare tasjes wil Comeos de overheid een alternatief aanreiken. Want dat er iéts moet veranderen, staat vast. Sinds de sector in 2004 stelselmatig de eenmalige plastic kassazakken schrapte, werd al 4.560 ton plastic uitgespaard. Hoeveel de tasjes kosten, zal elke supermarktketen zelf beslissen. Sommige ketens zullen tegelijkertijd óók nog gratis tasjes aanbieden.

Delhaize gaat een stap verder. De keten maakt komaf met de herbruikbare kassazakken van tien cent. De bestaande voorraden worden opgebruikt, maar er worden géén nieuwe plastic zakken meer gemaakt. De duurderde, veel sterkere geweven zakken van tachtig cent, blijven wél bestaan. "Een maatregel, in afwachting van nieuwe wetgeving", zegt Delhaize.

Zelfstandige supermarkten 'not amused'

Buurtsuper.be, de UNIZO organisatie van zelfstandige supermarkten, reageert onaangenaam verrast op het voorstel van de ketens om voortaan ook de plastic zakjes aan de groenten- en fruitafdeling betalend te maken. "Stopzetting gratis plastic zakjes aan kassa is een goede zaak. Betalende zakjes aan versafdelingen is een brug te ver."

"Wij stellen ons vragen bij de praktische haalbaarheid om ook zakjes aan versafdelingen betalend te maken. De rompslomp voor de zaakvoerder en het personeel bij de invoering van betalende zakjes aan versafdelingen en ook de hygiënische gevolgen ervan, baren ons zorgen. Niettemin dat de zelfstandige buurtsupermarkten in veel ketens meer dan 50% van de groepsomzet in België realiseren, zijn wij niet betrokken geweest bij de voorstellen van Comeos", aldus Luc Ardies van Buurtsuper.be.