Ryanair moet passagier toeslag voor handbagage terugbetalen: “Misbruik”, oordeelt Spaanse rechter

REUTERS
De Ierse lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair moet in Spanje een vrouw de toeslag van 20 euro die het bedrijf haar aanrekende voor haar handbagage, terugbetalen. Een toeslag voor een stuk bagage dat probleemloos in de cabine vervoerd kan worden, is misbruik, zo oordeelde een rechter in Madrid vandaag.

De passagier had een klacht ingediend nadat ze op 25 januari op een vlucht van Madrid naar Brussel voor haar tweede stuk handbagage 20 euro extra had moeten betalen. 

Ryanair bepaalde dat enkel bij het boeken van het priority-tarief het tweede stuk bagage met een maximaal gewicht van tien kilogram kosteloos in de cabine van het vliegtuig meegenomen mag worden. De vrouw had het standaard-tarief geboekt, waarbij passagiers sinds november 2018 enkel nog een klein tasje gratis mee aan boord mogen nemen.

Rechter Bárbara María Córdoba Ardao heeft de klaagster nu gelijk gegeven. Ze oordeelde dat de nieuwe bagageregels van Ryanair in strijd zijn met zowel de Spaanse wetgeving als met de Europese verordening 1008/2008 over gezamenlijke regels voor de exploitatie van luchtverkeerdiensten.

30 procent meer door extra verkopen

De aanvullende verkopen aan reizigers brachten het voorbije kwartaal ten opzichte van een jaar eerder bijna 30 procent meer geld in het laatje. De totale operationele omzet steeg met 12 procent tot bijna 3,1 miljard dollar. De nettowinst steeg met 8 procent tot 910 miljoen euro. Dat was fors meer dan waar analisten op hadden gerekend.

Ryanair verklaarde gisteren dat de uitspraak van de Spaanse rechtbank geen invloed zal hebben op haar tarievenbeleid. “Deze uitspraak heeft geen invloed op het bagagebeleid van Ryanair, omdat het het Europees Hof van Justitie verkeerd citeerde en de commerciële vrijheid van luchtvaartmaatschappijen om de grootte van hun handbagage te bepalen verkeerd interpreteerde”, klonk het in een statement aan de Britse krant The Telegraph.

Lees ook: Extraatjes verkopen aan reizigers brengt Ryanair meer geld op




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • victor vandesande

    Dit moet dus in een eu richtlijn omgezet worden en dus op alle airlines toegepast worden.

  • Thierry Hanan Scheers

    Ik vlieg een dertigtal keer met Ryanair per jaar en heb nog nooit problemen gehad. Je weet toch altijd op voorhand wat je krijgt voor je weinig geld?

  • André Van der Poorten

    Nog nooit met Ryanair gevlogen maar je weet op voorhand waar je aan toe bent ! Die maken nog winst ! Wat is het best ?

  • michel wanquet

    Wanneer je beslist om met Ryanair te vliegen, dan weet je op voorhand dat er voor alles en nog wat moet bijbetaald worden, tenminste als je de moeite neemt om je vooraf te informeren. Dit is de een van de redenen waarom die maatschappij de basisvlucht zo goedkoop kan aanbieden. Klagen achteraf getuigt enkel van je eigen nalatigheid. Iets minder comfort? Dat neem ik er gerust bij, doorgaans gaat het toch maar over korte afstandsvluchten. Hun personeelsbeleid? Daar bemoei ik mij niet mee, daar zi

  • Gerard Beerends

    Een van de beste maatschappijen van Europa, Ryanair. En al helemaal veel beter dan bijvoorbeeld Brussels Airlines. Al tientallen keren met Ryanair gevlogen. Alles wordt online duidelijk aangegeven, wil je een rolkoffer mee dan betaal je een paar euro extra. Wil je een ruime stoel dan betaal je daarvoor. Wil je dat allemaal niet dan alleen een klein koffertje. En anders boek je een duurdere airline. Allemaal eigen keuze! Begrijp niet waar die rechter zich mee bemoeit.