Robot zet eerste stappen als winkelbediende in Brussel

(Archieffoto)
EPA (Archieffoto)
In een Brussels shoppingcentrum heeft Nao, een robot van 58 centimeter hoog, vandaag zijn eerste ervaringen opgedaan als winkelbediende. Voorlopig blijft zijn rol beperkt tot die van demonstrateur, de "echte" winkelbedienden hoeven dus niet te vrezen voor hun job.

De wit en blauwe robot kweet zich vandaag deskundig van zijn allereerste taak: de aandacht trekken. Voortdurend kwamen mensen een kijkje nemen naar het hoogtechnologische snufje, dat uitleg gaf bij een reeks Philips-ledlampen die vanop afstand kunnen bediend worden.

Behoeftes van de klant
"De robot toont de klanten op een ludieke manier wat de mogelijkheden zijn van het product. Het is nadien aan de verkoper om de specifieke behoeftes van de klant te ontdekken", zegt Charles-Henri de Maleissye, de algemeen directeur van de winkelketen Vanden Borre.

Want uiteindelijk blijft de robot "maar" een demonstrateur. De interactiviteit blijft vooralsnog beperkt. Hij kan wel "zien" of er mensen voor hem staan en ze aanspreken, en hij kan de klant vragen naar diens lievelingskleur, waarop hij de lampen in die kleur laat schijnen. Hij zou in de toekomst ook andere producten kunnen voorstellen, of bijvoorbeeld de klanten de weg wijzen in de winkel.

"Testfase"
Er zijn nog geen plannen om Nao een vast contract te geven. "Dit is een testfase. Of Nao ooit een vaste waarde wordt, zal afhangen van de reacties en de verdere ontwikkeling van de robot", aldus de Maleissye. Ofwel komt Nao zelf in de winkelrekken terecht, want de robot is eigenlijk ontwikkeld voor huishoudelijke toepassingen.

"De robot vormt een nieuw hulpmiddel voor de verkopers" net als de smartphone en de iPad dat zijn, zegt ook Xavier Basset van Hoomano, dat de app ontwikkelde voor de demo.

Robot Nao werd ontwikkeld door het Franse bedrijf Aldebaran. Hij demonstreerde al in Frankrijk, en trekt binnenkort enkele dagen naar Nederland.