Ga naar de mobiele website
^ Top

Proximus-klanten krijgen twee weken gratis toegang tot betaalkanalen als compensatie voor storingen

BELGA
Proximus zal twee weken lang alle betalende televisiekanalen openzetten voor alle klanten als compensatie voor de problemen van gisteren. Nog geen 24 uur na de storingen van gisteravond, doken er vandaag opnieuw storingen op. Klanten uitten hun ongenoegen op sociale media. De panne is intussen verholpen.

Het netwerk van Proximus lag gisteravond tussen 20 uur en 21.15 uur plat in een groot deel van Vlaanderen. Rond 21.15 uur werd het netwerk gradueel hersteld. Later op de avond waren de problemen van de baan. De oorzaak was een elektriciteitspanne in een van de datacenters. Klanten van Proximus TV in het hele land moesten het ongeveer een uur zonder tv stellen.

Normaal gezien treden dan back-upsystemen in werking, maar dat gebeurde niet. Het wordt nog onderzocht hoe dat komt, maar Proximus heeft "geen indicaties" dat er kwaad opzet in het spel is.

"De panne was nationaal. Sommige klanten hadden geen problemen, bij anderen duurde het vijf minuten tot anderhalf uur. Nog andere klanten konden maar een aantal zenders bekijken. Dat het een grote panne was, blijkt uit het feit dat ons callcenter al snel overbelast was", zegt communicatiedirecteur Nele Van Malderen. 

Als compensatie voor de storingen belooft het bedrijf twee weken lang alle betalende televisiekanalen open te zetten voor alle klanten. Zij krijgen gratis toegang tot de voetbal- en kinderzenders, 'movies' en series. Proximus zal hen zelf informeren hoe ze dat geschenk kunnen activeren. Op een financiële compensatie hoeven de gedupeerden niet te rekenen. "Daar is momenteel geen wettelijk kader voor", zegt consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Nieuwe problemen

Nog geen 24 uur na de storingen, meldden klanten vanochtend opnieuw problemen. "In de nasleep  van gisterenavond merkten we vanochtend een instabiliteit op van enkele interne applicaties. Daardoor was onze website bij momenten niet bereikbaar en waren er bij sommige klanten problemen met internet en sms", aldus nog Van Malderen. Proximus zoekt naar de oorzaak van de instabiliteit, maar heeft ook bij de tweede panne geen indicaties van kwaad opzet.

 Na de middag waren ook die storingen echter van de baan. De website allestoringen.be bracht in kaart waar de storingen plaatshadden.

allestoringen.be

De Croo werkt aan compensatieverplichting

Intussen maakt minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) bekend dat hij telecomoperatoren in de toekomst wil verplichten om compensaties te geven bij langdurige onderbrekingen. Volgende maand hoopt hij een uitgewerkt voorstel in eerste lezing te laten goedkeuren door de ministerraad, zo meldt zijn kabinet. Daarna volgen nog een consultatieronde en overleg met de deelstaten.

De Croo vond inspiratie in Nederland, waar sinds juli vorig jaar een wettelijk kader van kracht is. Bij ons zijn operatoren nog niet verplicht om klanten een compensatie te geven. Bij onze noorderburen zijn ze verplicht om klanten te compenseren bij storingen van minstens twaalf uur, door een of meerdere dagen van het abonnementsgeld terug te betalen.

Ook problemen bij De Lijn

De panne bij Proximus veroorzaakte ook problemen bij De Lijn, waar klanten moeilijkheden ondervonden om sms-tickets aan te schaffen. De Lijn adviseerde hen om alternatieve manieren om te betalen te gebruiken. Een woordvoerder van de vervoersmaatschappij zegt dat de problemen sinds 13.30 uur van de baan zijn. Tickets die tijdens de panne niet werden afgeleverd, worden niet aangerekend.




293 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Perla De Pit

    Proxibrol, wat krijgen die dat proxibrol op gsm hebben maar niet op tv???? Ben vorige week 4x naar jullie winkel moeten gaan omdat simkaart niet ging!!! Ben dus in de kosten gevallen door jullie... Trein heen en terug plus de telefoons dat ik moest doen heb ik met iemand anders zijn gsm moeten doen dat Mobistar heeft...!!!

  • Ellen Vermeulen

    Weer ge wat erg is .... dat iedereen tegenwoordig schermverslaafd is .... Wat is een uur en half geen tv in een mensenleven? Speel een gezelschapsspel of praat met de mensen om je heen !!! Je kan nog verschieten hoe snel je 2 uur verder bent terwijl je je amuseert

  • louis reinquin

    Ben van 1982 klant. Woon afgelegen. Vaste telefoon, internet, TV,2 GSM. Bij mij komt nog de "koperdraad "binnen. Bij de verbeteringswerken aan de straat heeft men beloofd de glasvezel te steken. Andere nutsvoorzieningen (water) haken erop af ondanks het feit dat ik ervoor wil betalen. De storing heb ik eveneens even ondergaan. En dan? Er zijn andere dingen om echt over te zeuren. Ik ben tevreden met Proximus.

  • Buelens ransca

    Is dat een compensatie? Sorry wa is dat ge MOET dan ook als klant digitale tv kijken want heb je dat niet heb je ook geen compensatie ook als je enkel telephone en internet hebt krijg je niks ma zat je wel 2dagen in de miserie. Schande is het ...Mensen ik heb eens 1uur geen tv internet of tel gehad kreeg DIRECT 1maand gratis op alles van Telenet pure waarheid das service.

  • Björn Dillemans

    En de klanten van scarlet die hebben ook problemen gehad hoor en krijgen niks

Meld een bug