Pintje wordt klein bier: wéér minder pils gedronken

REUTERS
We drinken alsmaar minder pintjes. In vergelijking met dertien jaar geleden is onze pils zelfs maar half zo populair meer. Niet dat we plots geen bier meer lusten, we genieten vooral meer van 'speciallekes'.

Een mooie zomer en voortreffelijke resultaten van onze Rode Duivels, met de obligate feestjes achteraf: het zou onze pils déugd doen. Want voor het zoveelste jaar op rij daalt de consumptie van ons geliefde pintje. We verzetten met z'n allen weliswaar nog altijd 7,5 miljoen hectoliter bier, maar 20 jaar geleden was dat nog 10,2 miljoen en in de jaren 80 zelfs bijna 13 miljoen hectoliter. Hebben we het bier drinken verleerd? "Zeker niet, maar de consumptie is verschoven", zegt Jean-Louis Van de Perre, de voorzitter van de Belgische Brouwers. "Belgen leggen tegenwoordig de klemtoon op genieten. Terwijl ze vroeger snel twee, drie pintjes dronken, gaan ze nu voor één trappist, een abdijbier of een streekbiertje in een gezellig kader, 'op het gemak'."

Marktaandeel in buitenland boomt

De grote keuze aan pilsen, abdij-, speciaal- of witbieren ontgaat ook het buitenland niet. In nagenoeg élk land boomt het marktaandeel van onze nationale trots. In Frankrijk alleen al werd 4,2 miljoen hectoliter van ons bier getapt. De export ging met 8,7% de hoogte in, buiten Europa zelfs meer dan 17%. Met dank aan AB InBev. "Zij openen deuren. Hun succes, daar plukken ook kleinere brouwerijen de vruchten van. Los daarvan zijn onze kwaliteit en diversiteit onnavolgbaar. Ons bier is nog nooit zo populair geweest buiten de landsgrenzen. Bovendien houden ze in het buitenland van het verhaal rond onze merken. Elk label, tot de kleinste microbrouwerij, heeft wel iéts te vertellen."

Meer alcoholvrij

Tot slot: hoezeer we nog steeds bier lusten, we worden wél strenger voor wie het drinkt. Zeker jongeren. Liefst 93,2% van de ondervraagden onder de 35 vindt dat drinken en autorijden niet samengaan, terwijl dat bij de vijftigers slechts 86,5% is. "Het bewijst dat de sensibiliseringscampagnes werken. De jeugd kreeg het met de paplepel mee. Het is ook een verklaring waarom alcoholvrij bier het steeds beter doet. De vooroordelen zijn aan het verdwijnen. Het heeft ondertussen toch al 5% marktaandeel en 22,8% zegt het soms al eens te drinken."




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • oswald billiet

    Wanneer vandaag iemand op café zou roepen: tourné générale, dan loopt hij kans genegeerd te worden als: " Er scheelt iets aan hem ".

  • raymond van der craen

    Ik drink geen bier meer alleen nogmaar een lekker trappistje. Drie pintjes komen een stuk duurder uit dan een trappist waarvan ik op het gemak van kan van genieten.

  • oswald billiet

    Een pintje, dat was het bier van een rondje geven. Dat doet niemand meer want rondjes aan de toog werden te duur. De sigaret is weggehoond wegens de gezondheid. Eigenlijk is het kroegplezier verdwenen in Vlaanderen en dit door al te stricte gedragsvoorschriften. Nu worden ook al de terrassen in het vizier genomen. In Vlaanderen wordt strict geleefd. Een beetje droog,

  • Romain Nolf

    En we mogen niet meer ook, alles moet kapot zeker de HORECA !

  • Danny Maenhaut

    Sla de prijs nog maar eens op : seffens is het duurder dan champagne en mogen ze hem zelf uitdrinken !!! Niet de consument telt, maar de winst (zoals altijd !)