Onderzoek naar klachten over vereenvoudigde belastingaangifte: is FOD Financiën voldoende transparant?

Illustratiebeeld
BELGAIMAGE Illustratiebeeld
De Federale Ombudsman gaat na of de FOD Financiën voldoende transparant is tegen de burgers over de vereenvoudigde belastingaangifte (VVA). Ombudsman Guido Herman ontvangt naar eigen zeggen heel wat klachten over die VVA, waarbij de fiscus een groot deel van de gegevens reeds op voorhand invult. Die klachten brengen een reeks terugkerende problemen aan het licht.

De Federale Ombudsman is een onafhankelijke instelling die klachten van burgers over de overheidsdiensten behandelt. Zo komen er geregeld klachten binnen over de VVA. Het aantal vereenvoudigde aangiftes dat Financiën uitstuurt, is in vijf jaar tijd met meer dan 50 procent gestegen. In 2019 kregen 3,2 miljoen burgers een voorstel van VVA in de bus.

Ombudsman Herman stelt vast dat veel mensen problemen ondervinden met gecodeerde of ontbrekende gegevens. Op die manier kunnen ze mogelijk bepaalde belastingvoordelen mislopen. "De burgers hebben vertrouwen in de overheid en de VVA maakt het hen makkelijker om de aangifte te doen", zegt Herman, "maar ze hebben weinig vergelijkingspunten om te controleren of de automatisch ingevulde gegevens kloppen". 

Eigen verantwoordelijkheid

Herman merkt daarbij op dat burgers intussen wel verantwoordelijk blijven voor hun aangifte en dat ze impliciet akkoord gaan met de VVA indien ze niet reageren. De Ombudsman start daarom een onderzoek om na te gaan of Financiën voldoende duidelijk en transparant is. De instelling verwacht dat het resultaat deze zomer op de banken van de Kamerleden zal belanden. 




8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Wauters Frans

    Aangifte gedaan vorig jaar in mei, afrekening ontvangen in oktober. 10 jaar geleden duurde dat altijd een jaar. Wat een vooruitgang als je taxonweb gebruikt!

  • George Baaths

    En als er fouten zouden gebeuren is het altijd in

  • Christian Alex

    België is inderdaad een van de enige landen ter wereld waar nog aan incohiering gedaan wordt. In plaats van bij aangifte krijg je pas een jaar later geld terug of betaalt. Dit zorgt voor een tewerkstelling van 4000 ambtenaren. Wantrouwen in de burger ligt hieraan ten grondslag.

  • Jo Hendrik

    Wacht nog steeds op mijn afrekening van vorg jaar en volgende week is het maart Elk jaar later en later, maar als je de aangifte moet indienen dan moet alles stipt zijn De FOD's staan altijd aan de sterke kant en de burger moet maar knikken

  • johan commère

    We zijn eind februari . Nog steeds mijn afrekening van vorig jaar niet ontvangen . Straks zijn ze daar al met de nieuwe aangifte !