Niet moeilijk dat we graag huismerk kopen

A-PRODUCTEN 90% DUURDER DAN DIE VAN SUPERMARKT ZELF

photo_news
Het prijsverschil in de supermarkten tussen de goedkope huismerken en de duurdere A-merken is weer groter geworden. Wie vandaag zijn kar vult met enkel A-merken betaalt gemiddeld liefst 90% meer. Acht jaar geleden was dat nog 78%.

In waarde zijn huismerken in België vandaag goed voor een aandeel van meer dan 36%, in volume gaat het al om meer dan 50% van het aanbod, zo meldt het vakblad 'RetailDetail'. Dat aandeel blijft stijgen. In een onderzoek van Nielsen Shopper Trends Survey zegt 86% van de ondervraagden nu evenveel of meer huismerkproducten te kopen dan een jaar geleden. Slechts 8% koopt minder huismerken en 3% koopt er helemaal geen. Consumenten verklaren dat ze meer Boni Selection kopen (35%), meer Everyday Selection (34%) en meer Delhaize (27%).


De Belg houdt van huismerken omdat ze goedkoop zijn. Acht op de tien van de Belgische shoppers vinden dat de voedingsprijzen in ons land stijgen en kiezen daardoor voor de huismerken. In 2009 was een merkproduct gemiddeld 78% duurder dan een huismerk, in 2016 was dat al 90%. "De prijsstijgingen in de winkel zijn nagenoeg volledig toe te schrijven aan de grote merken", aldus 'RetailDetail'. "De huismerken verhogen hun prijzen niet in dezelfde mate. Dat vertaalt zich in een almaar grotere prijskloof tussen merken en private labels."

Gigantisch veel geld

"Huismerken zijn volgers", licht retailspecialist Jorg Snoeck toe. "Ze hebben niet de kosten die de grote A-merken wel hebben. Die moeten constant innoveren, nieuwe producten bedenken, ze in de markt zetten en daarvoor promotie voeren. Dat kost gigantisch veel geld. Alle retailers hebben de vlucht naar huismerken genomen. Vroeger hadden we die alleen in de Aldi en de Lidl. Nu heeft een Colruyt of een Carrefour al meer huismerken. De hard discount is dood. Aldi verkoopt ook merken en de Colruyts en Delhaizes zetten nu schappen vol huismerken."


"Voor de toekomst wordt het interessant om te zien wat Aldi gaat doen", besluit 'RetailDetail'. "Zal het aandeel merken daar toenemen, in navolging van Lidl? Dat kan de druk op de A-merken verder verhogen. Voorlopig zien we in de open markt de huismerken marktaandeel winnen in alle categorieën, behalve alcoholische dranken. Is het ook daar slechts een kwestie van tijd?"