Exclusief voor abonnees

Nederlander weigert drie iMacs van 6 euro terug te geven aan MediaMarkt: “Kom maar op met die rechtszaak”

Nemo Strengman (22) uit Emmen (Drenthe).
Nemo Strengman Nemo Strengman (22) uit Emmen (Drenthe).
Een Nederlandse twintiger gaat het juridische gevecht aan met MediaMarkt nadat hij voor een paar euro drie peperdure computers van Apple kon aanschaffen op de website van de winkel. De 22-jarige Nemo Strengman weigert de computers terug te sturen en stelt dat hij volledig in zijn recht staat. "Door de producten te leveren heeft MediaMarkt de koopovereenkomst bevestigd.”

Door een fout op de Nederlandse website van MediaMarkt konden klanten vorige week voor een paar euro een Apple iMac kopen van zo’n 2.000 euro. De computers werden ook bezorgd en de winkelketen eist nu dat kopers de iMacs terugsturen, of flink bijbetalen. Een aantal klanten weigert dat te doen, onder wie Strengman uit Emmen in de noordoostelijke provincie Drenthe.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

“MediaMarkt heeft wel vaker bizarre aanbiedingen, dus ik dacht dat het hier om een legitieme actie ging”, vertelt Strengman. “Ik was op zoek naar drie iMacs voor mijn reclamebedrijf, dus ik heb meteen van die aanbieding gebruik gemaakt. Ik kreeg een order- en bezorgingsbevestiging, en een dag later kreeg ik de computers binnen. Dat is voor mij de bevestiging dat Mediamarkt de computers wilde verkopen en dat ik de iMacs mag houden. Voor mij is de koopovereenkomst dan afgerond.”

Woedend

Een dag later hangt de Nederlandse afdeling van MediaMarkt aan de telefoon. Woedend, zegt Strengman. “Toen ik vertelde dat ik niet van plan was om de producten terug te sturen, ging de medewerker er met gestrekt been in. Hij dreigde met een rechtszaak en beloofde een incassobureau in te schakelen. Een fatsoenlijk gesprek was niet meer mogelijk.”

Mediamarkt laat in een reactie weten dat het aantal iMacs dat aan de foute prijs is verkocht ‘op twee handen te tellen is’. “Zodra we erachter kwamen dat de prijs niet klopte, hebben we contact gezocht met de kopers. Met bijna iedereen konden we tot een oplossing komen, want ook de klanten begrepen dat dit te mooi was om waar te zijn”, aldus een woordvoerder van de winkelketen.

Ik vind het teleurstellend dat MediaMarkt zo agressief in de aanval gaat, want ik ben per slot van rekening een klant die ze tevreden moeten houden

Nemo Strengman

‘Geen vergissing’

Volgens Strengman probeert MediaMarkt er op een gemakkelijke manier onderuit te komen. "Ze hebben echt verschillende keren de kans gehad om de bestelling te annuleren. De actie ging een half uur nadat ik besteld had offline. Daarna heb ik meerdere keren een bevestiging gekregen dat de iMacs mijn kant op zouden komen. Op een gegeven moment is er geen sprake van een vergissing meer, maar van een wederzijds overeenkomen. Ik vind het teleurstellend dat MediaMarkt zo agressief in de aanval gaat, want ik ben per slot van rekening een klant die ze tevreden moeten houden.”

Leen Bakker

De blunder doet denken aan het conflict dat meubelketen Leen Bakker had met enkele klanten. Een Nederlandse rechter bepaalde dat de winkel een hoogslaper (bureau en stapelbed ineen) die per ongeluk op de website voor 24 euro werd aangeboden, niet voor die prijs hoefde te leveren. De hoogslaper, die normaal gesproken 319 euro kost, werd door een fout met meer dan 90 procent korting aangeboden. Leen Bakker annuleerde al die orders.

Volgens Strengman is zijn zaak een stuk sterker. “MediaMarkt heeft de producten geleverd en is daarmee akkoord gegaan met de transactie. Zo simpel is het. Dan kan je nu wel met een tegoedbon afkomen, maar dan probeer je er gewoon onderuit te komen.” Strengman ziet een eventuele rechtszaak met vertrouwen tegemoet. “Ik ben gewoon een consument die bij een winkel drie producten heeft besteld en gekregen.”

EPA

Advies

Juridisch adviesbureau Aliter Melius staat Strengman en nog een paar anderen bij. Een adviseur stelt dat ze bij een eventuele rechtszaak zeker kans op winnen hebben. “De iMacs zijn in dit geval ook echt geleverd. Dat is een belangrijk detail.” Volgens Mediamarkt is het aantal klanten op twee handen te tellen, maar bij Aliter Melius hebben zich nu al tien mensen gemeld, stelt de directeur. 

“Omdat deze zaak in ontwikkeling is, vragen wij u deze pagina regelmatig te bezoeken voor updates. Als u ook een bericht van Mediamarkt ontving, bent u van harte welkom om dit bij ons te melden”, valt op de website te lezen. “Wij zijn er om uw probleem op te lossen! Dat geldt ook zaken als deze, waarbij de grote bedrijven (Goliath) het opneemt tegen u (David).”

Reactie MediaMarkt

Een woordvoerder van MediaMarkt wil niet te veel ingaan op het verhaal van Strengman. “Deze meneer is de enige die weigert de producten terug te sturen. Dat is jammer. We gaan kijken hoe we de kwestie nu kunnen oplossen.”




108 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • ERIC DE GRAEF

    Interessant. Als MediaMarkt gelijk krijgt, schept dit een gevaarlijk precedent. Wat bijvoorbeeld met uitzonderlijke aanbiedingen? Dan zou een rechtbank kunnen beslissen dat de klant het verschil achteraf moet bijbetalen omdat hij kan “veronderstellen” dat die prijs te laag is. Strikt wettelijk gezien is een aangeboden prijs bindend. Het feit dat hij drie iMacs heeft gekocht kan uiteraard wel wijzen op het voornemen ze door te verkopen…

  • Jacques Mertens

    Het is triestig gesteld met onze maatschappij als ik lees hoeveel mensen die profiteur gelijk geven. Egoïsme is blijkbaar ook een virus.

  • Georges Draps

    Hij gaat dit winnen

  • Christophe Vercamert

    Hoe oneerlijk kan je als consument zijn als je zelf weet dat dit een vergissing is. Iedereen kan missen! Media Markt is volgens mij toch ook zeer klantvriendelijk. Omgekeerd mag er ook eens begrip getoond worden!

  • WILLY ZACHEL

    Ik vermoed dat hij niet kan winnen het is duidelijk een dat het verschil zo abnormaal en enorm groot is dat iedereen vanzelfsprekend zou moeten beseffen dat het foutief vermeld is En dan is al de rest wettelijk gezien van géén belang !