Monsterboete voor ongewenste pakjes aan Belgische consumenten

De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Lecturama een boete van meer dan een miljoen euro opgelegd voor het aanrekenen van ongewenste pakjes aan Belgische en Nederlandse consumenten. Dat meldt de FOD Economie, die met de ACM heeft samengewerkt in het dossier.

De Economische Inspectie van de FOD Economie ontving tussen 2006 en 2015 592 klachten over Lecturama, een Nederlandse aanbieder van hobby- en verzamelpakketten. Consumenten werden benaderd voor een proefpakket, en kregen daarna ongevraagd pakjes toegezonden waarvoor ze dienden te betalen.

Economische Inspectie heeft de dossiers doorgestuurd naar ACM, wat uiteindelijk resulteerde in een boete van 745.000 euro aan Lecturama en 300.000 euro aan de verantwoordelijke leidinggevende van het bedrijf. "Een monsterboete", luidt het bij de FOD Economie.

De FOD Economie haalt de boete aan Lecturama aan om consumenten erop te wijzen dat ze niet verplicht zijn om een niet-besteld pakje te betalen. Ze zijn evenmin verplicht om het terug te sturen. Sommige consumenten laten zich, vooral telefonisch, overdonderen en stemmen te snel in met een onduidelijke aanbieding. "Als een voorstel niet 100 procent duidelijk is, stem er dan niet mee in. Als consumenten ongewenste pakjes krijgen, dan raden we hen aan om per brief, e-mail of fax aan het bedrijf te melden dat ze het pakje nooit bestelden. Het is dan aan het bedrijf om het tegendeel te bewijzen", aldus Chantal De Pauw van de FOD Economie.

Volgens de FOD Economie zijn er veel van dergelijke praktijken. Zo krijgen consumenten bijvoorbeeld proefpakketjes met kruiden, schoonmaakproducten of ondergoed opgestuurd, en volgen daarna ongevraagd pakketten waarvoor moet worden betaald.