Exclusief voor abonnees

Met de auto, fiets of openbaar vervoer naar het werk? Op deze vergoedingen heb je vandaag al recht

File op de Brusselse ring. Beeld ter illustratie.
Photo News File op de Brusselse ring. Beeld ter illustratie.
Ook al staan we steeds vaker en langer stil op weg naar en van het werk (of net daarom misschien), op het vlak van mobiliteit en arbeid beweegt er de jongste jaren van alles. Zo veel zelfs dat sommigen door de bomen het bos niet meer dreigen te zien. Hoog tijd dus voor een overzicht: wat mag je wel en niet van je werkgever verwachten, als het op het vergoeden van je woon-werkverkeer aankomt? En wat is er vandaag zonder meer verplicht?

Sinds maart vorig jaar is het mobiliteitsbudget officieel een feit. Daarmee kan je als werknemer een geldsom vrij verdelen over verschillende vervoersmiddelen, zodat je niet alleen vlotter maar ook op een meer milieubewuste wijze op het werk geraakt. Maar voor we wat langer stilstaan bij die jongste nieuwigheid, zetten we de traditionele vergoedingen voor woon-werkverkeer hier nog even op een rijtje.

Woon-werkverkeer

‘First things first’: moet je werkgever je woon-werkverkeer eigenlijk wel betalen? Niet altijd, zo blijkt. Neem je elke dag het openbaar vervoer (trein, tram, bus, metro) om te gaan werken, dan is je werkgever wel degelijk verplicht om een bijdrage te doen in de onkosten die je daarvoor maakt. Leg je dat woon-werktraject echter met de eigen wagen af of met de fiets, dan geldt die verplichting niet. Wat niet wegneemt dat je werkgever ook in dat geval zijn steentje kan bijdragen, zij het dan vrijwillig.

Eigen auto

De kosten die je maakt om met je privéwagen van en naar het werk te rijden, zijn in principe niet eigen aan de werkgever. Op nationaal vlak bestaat ook geen enkele reglementering over de terugbetaling ervan. Zo’n regeling kan echter wel bestaan op sectoraal vlak of op het niveau van de onderneming. En uiteraard kan ze ook opgenomen zijn in je individuele arbeidsovereenkomst. Zo voorziet een cao, afgesloten binnen PC 200, het Aanvullend Paritair Comité voor Bedienden (APCB), toch in zo’n tussenkomst van de werkgever vanaf drie kilometer tussen woon- en werkplaats. Bijkomende voorwaarde is wel dat je minder dan 27.750 euro bruto per jaar verdient. Andere cao’s verwijzen dan weer naar de tussenkomst in het openbaar vervoer om die in het privévervoer te bepalen.

Openbaar vervoer

Kom je met het openbaar vervoer naar het werk, dan draagt je werkgever verplicht bij in je onkosten. Maak je gebruik van de trein, dan dient de afstand uitgedrukt in kilometers als basis om de tussenkomst te berekenen. Aangezien er geen minimumafstand is voorzien, moet uw werkgever bijdragen vanaf de eerste kilometer.

Dat laatste is voorlopig niet het geval indien je gebruikmaakt van een ander openbaar vervoermiddel, zoals de tram, metro of (water)bus. Enkel voor verplaatsingen die vanaf de vertrekhalte ten minste vijf kilometer bedragen, komt je werkgever tussen in de abonnementsprijs. Vanaf juli wordt die grens echter geschrapt en is er, zoals bij de trein, meteen vanaf de eerste kilometer al een werkgeverstussenkomst verschuldigd.

Combineer je de trein met een ander openbaar vervoermiddel, dan hangt de bijdrage van je werkgever af van de manier waarop je je vervoersbewijs aflevert. Als je één enkel vervoersbewijs aflevert voor de totale afstand, zonder onderscheid van het gebruikte vervoersmiddel, dan is zijn bijdrage gelijk aan de tussenkomst in je treinkaart. Lever je echter verschillende vervoersbewijzen af, dan is zijn bijdrage voor de totale afstand gelijk aan de som van de tussenkomsten die hij doet in de prijs van elk transportmiddel afzonderlijk.

Eigen fiets

De fiets, al dan niet elektrisch, heeft het voorbije decennium flink aan populariteit gewonnen, ook in het woon-werkverkeer. Het aantal fietsvergoedingen is in drie jaar tijd met maar liefst een kwart gestegen, zo blijkt uit cijfers van de FOD Financiën. In 2018 kregen al meer dan een half miljoen werknemers (550.000, om precies te zijn) een fietsvergoeding, terwijl dat er in 2016 nog maar zo’n 430.000 waren.

Pendel je met de fiets naar het werk, dan moet je werkgever enkel maar een fietsvergoeding betalen als die voorzien is op het niveau van de sector of in je onderneming zelf. Op die niveaus kan er ook een maximumafstand worden vastgelegd.

Mobiliteitsbudget

Heb je een bedrijfswagen? Dan kan je die sinds vorig jaar inruilen voor een jaarlijks mobiliteitsbudget waarmee je je woon-werkverkeer op een andere, meer duurzame manier kan invullen. Je kiest en financiert dan namelijk zelf je vervoersmiddel(en). 

Dat kan op drie verschillende manieren: de zogenoemde drie pijlers, elk met eigen sociale en fiscale regels. Om te beginnen kan je je oude bedrijfswagen inruilen voor een milieuvriendelijker model (minstens Euro 6-norm). Dat is de eerste pijler. Met het resterende budget kan je vervolgens een duurzaam transportmiddel financieren, zoals een treinabonnement of een elektrische fiets (tweede pijler). 

Is je budget dan nog niet op, dan kan je het resterende bedrag aan het einde van het jaar contant laten uitbetalen (derde pijler). Slechts een of twee van de pijlers gebruiken, mag uiteraard ook. Belangrijk om weten is dat niet alleen de bedrijfswagen zelf de grootte van het budget bepaalt, maar ook de brandstofkosten, verzekeringspolis, CO2-bijdrage, niet-aftrekbare btw, enzovoort. De totale kostprijs dus.

Een alternatief voor het mobiliteitsbudget is de mobiliteitsvergoeding. Dat is een cash-for-car-regeling waarbij je je bedrijfswagen eveneens kunt inruilen, maar enkel voor een cashvergoeding. Je doet dan met andere woorden volledig afstand van je bedrijfswagen.

Of het nu gaat om de dagelijkse uitgaven of een goede planning, er zijn zoveel manieren om meer geld over te houden aan het eind van de maand. Alle adviezen vind je hier.




8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Daniel Corstjens

    En die in het onderwijs werken krijgen niets!

  • Bart Buysse

    waarom wordt motor niet genoemd? Dit is nochtans de oplossing. Met de motor rij je tussen alle file's door en elke motor op de weg is een auto minder. De motor is ook fiscaal aftrekbaar , dus voordelig als je hier voor woon - werkverkeer voor kiest. Dit zou veel meer gepromoot moeten worden. Zelf jarenlang met het openbaar vervoer gaan werken , nog nooit zo gelukkig geweest als de laatste 6 jaar met de motor, nooit geen vertragingen, 35min onderweg ipv 2u met het openbaar vervoer.

  • Freddy De Vos

    Met het huidige achterlijke beleid zal het probleem nooit opgelost geraken. Investeer in een deftig netwerk van openbaar vervoer dat 24/24u en 7/7d beschikbaar is en maak het betaalbaar (trein is veel duurder dan auto) en met de bus ben je altijd te laat. Investeer in fietssnelwegen en tunnels, waardoor zwakke weggebruiker niet de auto voor de voeten loopt.

  • koen leenknecht

    Landen die economisch vooruit willen gaan investeren in een goed wegennet....hier wordt alles tegengewerkt en staat alles stil . We rijden nog op de wegen van de jaren 70-80 en en sedert de opening van het ijzeren gordijn passeert gans europa op de vlaamse wegen ! Door het niet investeren in het wegennet vallen er ieder jaar doden !!!!!!

  • guy vermeulen

    We zijn in een tijdperk gekomen dat we al jaren met ons gat in de boter zijn gevallen ,een leningske van hier ,een premie van ginder, een aftrek postje van dit en van dat,....in mijn jonge tijd bestond dit allemaal niet. Geen geld was eerst sparen en niet kopen ,nu is het eerst kopen en dan afbetalen . De omgekeerde wereld. Alles verdubbelen in prijs,dan zal de auto misschien blijven staan.Ze hebben nog liever geen eten.