Meer gezinnen hebben moeite met betalen van energiefactuur

Archiefbeeld van energiefactuur.
belga Archiefbeeld van energiefactuur.
Meer mensen hebben vorig jaar moeite gehad met het betalen van hun elektriciteits- of aardgasfactuur. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse energieregulator Vreg. Er werden bijna honderdduizend afbetalingsplannen opgestart in Vlaanderen: een stijging met bijna een vijfde.

Nooit werden zoveel afbetalingsplannen opgestart als in 2017: 97.015, of een stijging met 19,48 procent. Die groei komt er na een stijging met 25 procent in 2016. "Zorgwekkend", zegt Vreg-directeur Dirk Van Evercooren.

Wellicht ligt de gestegen elektriciteitsfactuur van de voorbije jaren aan de basis van de toegenomen betalingsmoeilijkheden. Zo stegen de distributienettarieven de voorbije jaren en was er de verhoogde bijdrage voor het energiefonds: de zogenaamde Turteltaks, die intussen al weer fors is verminderd. Bij de Vreg gaat men er van uit dat de piek van 2017 een tijdelijk fenomeen was.

Cashprobleem

Dat mensen meer moeite hebben met het betalen van een factuur, betekent volgens de Vreg niet dat de structurele energiearmoede is toegenomen. "Een afbetalingsplan kan er op wijzen dat mensen een cashprobleem hebben. Dat ze een factuur krijgen die hoger was dan verwacht", aldus Van Evercooren.

Van echte energie-armoede wordt gesproken als mensen een heel traject van problemen hebben afgelegd. Een goede indicator daarvoor is de budgetmeter. Wie wegens betalingsmoeilijkheden bij geen enkele leverancier meer terecht kan, belandt bij de distributienetbeheerder. Wie ook bij die distributienetbeheerder betalingsproblemen kent, krijgt een budgetmeter. In 2017 werden meer dan 48.000 contacten voor elektriciteit en 35.000 voor aardgas door de commerciële leveranciers opgezegd omwille van betalingsmoeilijkheden.

Wat blijkt: het aantal budgetmeters voor elektriciteit en aardgas is slecht beperkt gestegen: met respectievelijk twee en één procent. Eind december waren er in Vlaanderen 41.501 actieve budgetmeters voor elektriciteit, en 28.087 voor aardgas.

Afsluiting

Klanten die van het net worden afgesloten, blijven een uitzondering. Dat kan om technische redenen, of omwille van bijvoorbeeld onwil. In totaal werden er in 2017 1.298 huishoudelijke toegangspunten voor elektriciteit en 1.508 huishoudelijke toegangspunten voor aardgas afgesloten na een advies van een lokale adviescommissie en dus na aanhoudende betalingsproblemen. Het gaat om een daling voor aardgas, maar om een stijging voor elektriciteit met 10 procent. 




129 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Gino Denil

    Volgens Homans de schuld van het feit dat partijgenoot Francken te veel asielzoekers importeert.

  • james vroman

    gratis bestaat niet ..alleen gratis prijsverhogingen zijn toegelaten ..er is geen alternatief ...

  • Maximus Royalstar

    Dit is nog maar het begin.Wat met de kercentrales waarvoor nog altijd geen alternatief is om die verloren energie op een andere manier op te wekken?Aankopen in het buitenland, nog meer betalen en in het slechtste geval blackouts omdat de vraag te groot is.De komende jaren gaat de wetstraat nog veel vol staan!!!!!

  • Gerard ceulemans

    Geen BTW op gas en elektriciteit.

  • Johan Van Biesen

    Op nutsvoorzieningen zou er in feite geen btw mogen zijn, dat is niet productief. Water, gas om te koken en te verwarmen, en elektriciteit zijn basisbehoeftes, net zoals huurkosten, men zou deze moeten inbrengen bij de belastingen om een verlaging te hebben van ons belastbaar inkomen.