Ga naar de mobiele website
^ Top

Kledingmerken maken biokatoen betaalbaar

REUTERS
H&M en C&A maken met hun lage prijzen biologisch katoen toegankelijk voor veel mensen. Ze zijn intussen de grootste afnemers van biologisch katoen ter wereld.

De katoenteelt slurpt water - voor één T-shirt is 2600 liter nodig - en wordt meer bespoten dan welk ander gewas ook. Biologische teelt van katoen lost dit, omdat er bij de teelt geen pesticiden en kunstmatige mest worden gebruikt. Tot voor kort hing de kleding die hiervan werd gemaakt echter vooral in dure, modieuze winkels. Maar C&A en H&M, volgens Textile Exchange de grootste afnemers ter wereld in 2010, hebben daar verandering in gebracht.

Zelfde prijs

"Al ons biologisch katoen voldoet aan de voorwaarden van het OE100-keurmerk van Textile Exchange", zegt Philip Chamberlain, hoofd Sustainable Business Development van C&A. "We bieden het aan voor dezelfde prijs als conventioneel katoen. Het is een investering. Onze marge is kleiner, maar door de groeiende verkoop maken we dezelfde winst. We zien de laatste jaren dat de verkoop van biologische producten veel sneller groeit dan die van de rest."

Leveranciers

Het geheim van het bedrijf is niet sjoemelen met het keurmerk, maar een steviger grip op de leveranciers. In het verleden berekende iedereen in de keten, van de handelaar tot de spinner en de fabrikant, een extra meerprijs voor biologisch katoen, ook al hadden ze amper extra kosten. Dat zorgde ervoor dat biologische producten al een stuk duurder waren voordat ze hier aankwamen.
"We zijn erin geslaagd de totale meerprijs voor biologische producten omlaag te brengen", zegt Chamberlain. "In 2011 hebben we meer dan 32 miljoen stuks biologische producten verkocht, meer dan een tiende van onze totale verkoop."

Enkel ecologisch materiaal

C&A en H&M hebben zich allebei ten doel gesteld om uiterlijk in 2020 alleen nog maar katoen te gebruiken dat 'duurzamer' is geproduceerd. Daarin spelen zowel biokatoen als initiatieven zoals Better Cotton een rol.



Meld een bug