Klant klaagt ‘valse koopjes’ bij Mediamarkt aan, CEO betreurt tikfout in systeem

RV
Op sociale media klaagt een klant over de prijzenpolitiek van Mediamarkt. Op foto’s die de man op zijn Facebookpagina post, is te zien hoe een espressomachine nu -tijdens de koopjesperiode- duurder is dan vóór de solden. “Het gaat om een tikfout in ons systeem. Menselijke fouten gebeuren helaas weleens”, verduidelijkt Sven Degezelle, CEO van Media-Saturn Belux. 

“Solden bij Mediamarkt, dat is boerenbedrog van de bovenste plank”, schreef de man op zijn Facebookpagina. “Ik was eind vorige maand, op 23 december, geïnteresseerd in een espressomachine die werd aangeboden aan 498 euro. Vandaag acht januari wordt dezelfde espressomachine aangeboden aan de prijs van 522 euro i.p.v. 622 euro (zogezegd 100 euro korting). Dit is nog altijd 24 euro duurder dan twee weken geleden”, schrijft de misnoegde man in een Facebookbericht. “Mediamarkt, ik ben inderdaad toch niet gek!”

De man verwijderde intussen het bericht op sociale media. 

Tikfout

“Achter een prijs gaat een heel proces schuil. Het gaat hier over een fout op lokaal niveau”, reageert Degezelle. “Winkels hebben vaak nog een oudere voorraad. De prijzen van die artikelen worden ingegeven in een apart systeem. Daar is het ergens misgelopen”, klinkt het.

“De juiste prijs van het artikel is 422 euro in plaats van 522 euro. Menselijke fouten kunnen we helaas niet vermijden”, aldus Degezelle. “We werken helemaal binnen het kader van de soldenwetgeving. Hier wordt enorm veel belang aan gehecht en we zijn hier voortdurend mee bezig”, gaat Degezelle verder. 

Complexe soldenwet

Stefan De Prycker wees eerder al op de complexiteit van die wetgeving. “Enerzijds is er de doorstreepte prijs”, legde De Prycker uit. “De meeste consumenten denken dat die referentieprijs de laatste prijs van een product voor de start van de solden is, maar dat is niet zo. De wet bepaalt dat die referentieprijs de productprijs is van ‘een normale periode’ voor de start van de solden. Wij hebben die periode vastgelegd op drie maanden en dus is de doorstreepte prijs bij onze producten de hoogste prijs van dat product van de afgelopen drie maanden.”

“In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat een product in januari iets duurder is dan het ervoor was”, verklaarde De Prycker. “Dat kan bijvoorbeeld doordat we een eendagspromotie hadden of doordat we de prijs hadden aangepast onder druk van een promotie bij de concurrentie.”




149 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Pascal Dreesen

    Het is beter niks te kopen in de SOLDEN...

  • Otto-Jan Rongewaard

    En hoeveel heeft die 'menselijke fout' al opgebracht? Kan iedereen die € 522 betaalde terug naar de winkel?

  • Gino Denil

    Beter gewoon de solden periode afschaffen. Die dient gewoon om de consument op te lichten. Laat de handelaars het hele jaar door zelf bepalen aan welke prijs ze willen verkopen. En verbied door bedrijven opgelegde kartelvorming. Grote bedrijven verplichten nu vaak de hele distributieketen om tegen vast gelegde prijzen te verkopen. En maken onderlinge afspraken om concurrentie uit te schakelen en de winsten te maximaliseren.

  • Staf Goossens

    Bedriegers zijn het, ze moesten hier meer controle op uitoefenen.

  • Eddy DESMET

    Het is niet de eerste maal dat dergelijke wanpraktijken gebeuren bij Media Markt … Blijkbaar een handelskenmerk van dat bedrijf. Een ezel stoort zich geen tweede maal aan dezelfde steen : zeer slechte reclame voor MediaMarkt … Je bent toch niet gek ? … Ik alleszins niet, want ik koop daar niet !