Hoeveel kost elektrisch rijden echt?

Pexels
In de debatten rond de elektrische wagen komen vooral de milieu-impact en de kostprijs naar voor. Wij gooiden het over een andere boeg en focusten ons op de energiefactuur. Hoeveel voordeel doet u ten opzichte van de dieselprijs? En volstaat dat om die hogere aankoopprijs enigszins compenseren?

Verschillende normeringen

Net zoals dat bij een benzine- of dieselwagen het geval is, hangt het verbruik van een elektrische wagen sterk af van het model en het merk. De energieprijs vormt uiteraard een ander belangrijk luik in de totale afweging. De verbruikskosten van een elektrische wagen drukken we uit in kilowattuur per honderd kilometer.

Om het even heel technisch uit te drukken: de WLPT-normering (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) vervangt sinds enige tijd de oude NEDC-testmethode (New European Driving Cycle). De WLPT-methode schetst meestal een meer waarheidsgetrouw beeld, maar de meeste experts vinden het een al te optimistische inschatting. De EVDB Real Range is geen officiële normering zoals de twee hierboven, maar is ontstaan uit onvrede over die beide officiële normeringen. De Nederlandse EV-database voorziet een overzicht van de meeste elektrische wagens op de markt.

Tip: Energieleveranciers vergelijken? Bekijk hier de beste aanbieders

Benzine-equivalent

Uit het aantal premie-aanvragen blijkt dat de Nissan Leaf in ons land het populairst is. De EVDB Real Range bedraagt volgens de website www.ev-database.nl 16,5 kWh/100 kilometer, tegenover een WLPT-normering van 14,1 kWh/100 km. Nog duidelijker voorgesteld is het equivalent benzineverbruik. Dat verbruik geeft aan hoeveel energie een elektrisch voertuig verbruikt wanneer het op benzine zou rijden. De achterliggende gedachte: brandstof is niets anders dan een vorm van energieopslag, net als een accu. 

Volgens die denkoefening staat een liter benzine voor een equivalent van ongeveer 8,9 kWh. Voor de EVDB Real Range van de Nissan Leaf maakt dat volgende berekening: 16,5 kWH / 8,9 = 1,9 l/100 km. Mocht de Nissan Leaf een benzinewagen zijn, dan zou die volgens die benadering 1,9 l/100 km benzine slurpen. Al blijft die berekening vrij abstract en dus ook omstreden.

Lees ookWaarom u vaker moet veranderen van energieleverancier

Energieprijs versus dieselprijs: tot 609 euro verschil

Pechverhelpingsdienst VAB hanteert dan een veel praktischere benadering. De Nissan Leaf verbruikte tijdens een testrit 18 kWh om de kaap van honderd kilometer te ronden. Wanneer we ervan uitgaan dat de eigenaar jaarlijks 15.000 kilometer aflegt, betekent dat een jaarverbruik van 2.700 kWh. Laadt u de wagen gedurende dat jaar enkel ’s nachts en tijdens het weekend thuis op, dan kost dat volgens onze vergelijkingsmodule (voor een gezin uit Antwerpen met het goedkoopste vaste tarief) 449 euro. Wanneer we dat vergelijken met de brandstofkosten van een traditionele wagen met een verbruik van 5 liter per 100 kilometer aan een dieselprijs van 1,41 euro/100 kilometer (totaal: 1.058 euro), dan bespaart u jaarlijks maar liefst 609 euro.

Nuance

Het spreekt echter een beetje voor zich dat het kostenplaatje er in realiteit toch nog wat anders zal uitzien. Uw wagen enkel thuis en tijdens de daluren opladen? Dat lijkt ons om te beginnen al moeilijk haalbaar. Wie gebruik kan maken van laadpalen bij zijn werkgever, zal dan weer onder het geschatte verbruik geraken. Zonnepanelen kunnen het energieverbruik nagenoeg bijna compenseren, al schudt de digitale energiemeter dat model mogelijk weer dooreen. 

Conclusie: het is echt niet zo simpel om een volledig beeld te schetsen, dat ook van toepassing is op élke gebruiker van een elektrische wagen. Vast staat wél dat het niet evident is om met de lagere verbruikskosten het hogere aankoopbedrag (catalogusprijs Nissan Leaf inclusief subsidies en kortingen: 30.990 euro) te compenseren.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen aan.

Lees ook:

4 goede redenen om uw voorschotbedrag voor energie aan te passen

Is een thuisbatterij de remedie tegen dure energieprijzen?

Wat is de impact van oude huishoudtoestellen op je energiefactuur?

Bronmijnenergie.be




268 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Andy Carrein

    Het nacht tarief wordt toch afgeschaft?

  • Patrick Van Laere

    blijf rijden met je huidige auto tot hij niet meer de weg op kan 100% besparing!

  • Dirk Saenen

    Sjonny Martero, hoe weet jij dat ? Héb jij wel eens een electrische auto gehad ? Ik wel, al ruim zeven jaar. én intussen een tweede voor mijn vrouw, ook al anderhalf jaar. De totale kost van een electrische auto (TCO) is véél lager dan van een vergelijkbare 'klassieke' auto.

  • Hubert JANSSENS

    Te gek voor woorden ! Stop met alles uit te leggen in het voordeel van de elektrische wagen. Hou ook rekening met de belasting van het klimaat bij de productie van de batterijen en de vernietiging ervan. Waar zij in hun uitleg bewust ook niet over spreken is de levensduur van de batterijen en de kostprijs van het vervangen ervan. Als dit alles mee in rekening gebracht wordt, zal de balans zeker niet in het voordeel van de elektrische wagen doorslaan.

  • John Nauwelaerts

    En binnenkort een speciale teller die er accijnzen zal bijtellen. Je dacht toch niet dat wanneer iedereen elektrisch zou rijden de regering dan zal accepteren dat er geen accijnzen meer zullen zijn? Ze komen nu nog niet rond van alle inkomsten.