Exclusief voor abonnees

Hoeveel betaalt u nu écht voor uw auto? Expert maakt de berekening

Ook als uw auto stilstaat, kost hij geld.
Shutterstock Ook als uw auto stilstaat, kost hij geld.
Niet alleen in tijden van klimaatprotesten wordt veel aandacht besteed aan de impact van koning auto. Zo is ook de economische weerslag van de vele files al vaker aangekaart. Maar wat met de totale kostprijs van de auto op uw oprit? Hoeveel betaalt u als u rekening houdt met echt alle kosten? We maakten de berekening voor een stadsauto en een middenklasser.  

• Aankoop

De aankoopprijs is zonder twijfel de grootste uitgavepost in de totale kostprijs van de auto. Die wordt mee bepaald door het moment waarop u de auto aankoopt. Autoverkopers geven vaak kortingen op de catalogusprijs, maar die zijn niet altijd even groot. De periode rond het autosalon is traditioneel een moment waarop royaal met kortingen wordt gezwaaid. Ook wanneer u een ‘eindereeksmodel’ koopt, dat binnenkort een upgrade krijgt, kunt u afbieden op een nieuwe wagen.

Zowel banken als automerken bieden leningen aan om de aankoop te financieren. Ook die kosten moeten worden meegerekend in de totaalprijs. Zelfs als u met dank aan de extreem lage rente een bodemtarief krijgt voor zo’n autolening, kost die u geld. Voor een autolening van 15.000 euro met een rente van 1,5% op 60 maanden betaalt u in totaal 570 euro intresten.

Na de aankoop en net voor uw eerste rit met de auto komen er dan ook nog de kosten voor een nummerplaat (30 euro) en het inschrijvingsbewijs (26 euro) bij.

• Verzekering

Als u een auto hebt, bent u wettelijk verplicht om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid te nemen. Op die manier bent u verzekerd als een ongeval door uw fout lichamelijke en materiële schade veroorzaakt bij de tegenpartij. De prijs van die BA-verzekering is afhankelijk van het merk, het type en het motorvermogen. Maar die kan nog behoorlijk verschillen voor eenzelfde auto, afhankelijk van hoe oud u bent, waar u woont en hoe veilig u in het verleden hebt gereden.

Los van die verplichte BA-verzekering kan u ook een — volledige of beperkte — omniumverzekering nemen. Die verzekert ook de schade aan uw eigen auto. Een omniumverzekering is niet verplicht, maar ze wordt door veel bestuurders wel afgesloten tijdens de eerste jaren na de aankoop van een nieuwe auto.

• Belastingen

Als u een eigen auto hebt, betaalt u daar ook belastingen op. Om te beginnen moet u de belasting op inverkeersstelling betalen als u voor de eerste keer met de auto rijdt. Daarnaast betaalt u elk jaar verkeersbelasting. Het bedrag van die belastingen is onder meer afhankelijk van de cilinderinhoud en de uitstoot. Hoeveel u precies zal moeten betalen, is makkelijk te berekenen via de site van de Vlaamse Belastingdienst op belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

• Verbruik

De verbruikskosten hebt u voor een groot stuk zelf in handen: hoe meer u rijdt, hoe meer u zal verbruiken en moeten tanken. Maar toch kan u bij de keuze voor een auto dat verbruik enigszins mee sturen door rekening te houden met de hoeveelheid brandstof die uw auto gemiddeld verbruikt. Een zuinige, kleine auto zal per definitie minder verbruiken dan een grote terreinwagen.

• Onderhoud

De laatste uitgavepost zijn de onderhoudskosten. Wanneer er geen onvoorziene defecten zijn, rekent u het best op een klein onderhoud om de 15.000 kilometer en een groot om de 40.000 kilometer. De gemiddelde prijs is afhankelijk van merk en bouwjaar, maar reken gemiddeld op 200 euro voor een klein onderhoud en 600 euro voor een groot. Ook de switch van zomer- naar winterbanden en de vervanging van die banden (gemiddeld na 45.000 kilometer) moet u meerekenen in de totale kostprijs.

• Restwaarde

Hoelang bent u van plan met uw auto te rijden en hoeveel krijgt u ervoor wanneer u hem daarna van de hand doet? Het is eerder een opbrengst dan een kostenpost, maar die geschatte restwaarde speelt uiteraard mee in de totale kostprijs van uw auto.

Zelf berekenen? Dat kan via www.voertuigkosten.be

Stadswagen

8 jaar oud
• 15.000 km/jaar
• kost € 0,26/km

We berekenen de totale kostprijs voor een nieuwe Volkswagen Polo, 5 deurs (1.6 TDI/59kW). De catalogusprijs van de auto is 18.500 euro, we maken de berekening voor een aankoop zonder lening voor een gebruik van acht jaar. We gaan uit van een gemiddelde van 15.000 kilometer per jaar, nemen een omniumverzekering de eerste twee jaar en gaan uit van normale onderhoudskosten. De restwaarde na acht jaar schatten we op 4.000 euro. Dat brengt de totale kostprijs op 31.345 euro of 26 cent per kilometer.

Middenklasser

• 10 jaar oud
• 25.000 km/jaar
• kost € 0,27/km

Zelfde berekening, maar dan voor de totale kostprijs voor een nieuwe Ford Mondeo, 5 deurs (1.5i EcoBoost/121kW). De catalogusprijs van de auto is 32.985 euro, we maken de berekening voor een aankoop zonder lening voor een gebruik van tien jaar. We gaan uit van een gemiddelde van 25.000 kilometer per jaar, nemen een omniumverzekering de eerste twee jaar en normale onderhoudskosten. De restwaarde na tien jaar schatten we op 7.000 euro. Dat brengt de totale kostprijs voor de auto op 67.109 euro of 27 cent per kilometer.

Met de auto naar het werk… of toch niet?

Hoeveel spaart u uit om de auto te laten staan om naar het werk te gaan? Dat kan u makkelijk berekenen via www.taxistop.be/calc . Voor iemand die voltijds werkt en op 25 kilometer van het werk woont en geen woon-werkvergoeding ontvangt van de werkgever, kost het pendelen met de auto elk jaar 2.600 euro. Als u dat traject met de trein zou doen, moet u volgens de calculator rekenen op een kostprijs van ongeveer 850 euro, berekend ook zonder tussenkomst van de werkgever. Dat betekent voor dit voorbeeld een besparing van 1.750 euro.

Lees ook binnen HLN+:

Eindelijk uitsluitsel: dit is wanneer het volgens experts goedkoper wordt om voor een benzinewagen te kiezen

Waarom je maar beter je ziekenfonds vergelijkt: “Voordelen kunnen enorm verschillen”

Acht gouden regels om het maximum uit je pensioensparen te halen

Of het nu gaat om je dagelijkse uitgaven of een goede planning, er zijn zoveel manieren om meer geld over te houden aan het eind van de maand. Alle adviezen over hoe uw geld wel opbrengt vindt u hier. 

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.



4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • johan verbiest

    Juist duizend euro uitgegeven aan onderhoud Fiatje 500 en Hyundai x20 en dat is al tweede keer op 6 maanden tijd..

  • Gino Denil

    Het doet er niet toe hoeveel hij kost. Het is altijd te veel. De meeste die met de wagen gaan werken hebben geen alternatief. En voor sommigen is om gezondheidsredenen een wagen een noodzaak. En louter budgettair is openbaar vervoer ook geen alternatief. Vanaf twee personen in de wagen of twee verplaatsingen kunnen combineren tot één met de wagen. Dan is hij al milieuvriendelijker en goedkoper dan de bus.

  • Peter Buyck

    De kostprijs neemt toe naarmate de auto stil staat... De vaste kosten stijgen altijd. Berekeningen zijn op feiten gebaseerd. Simulaties op vermoedens.

  • renatus van de weyer

    als je wil vergelijken moet je wel dezelfde leeftijd en km per jaar nemen.