Helft van Belgen vindt betalen om pakjes terug te zenden problematisch

Het distributiecentrum van schoenenwinkel Torfs in Temse.
Photo News Het distributiecentrum van schoenenwinkel Torfs in Temse.
Ongeveer de helft van de Belgen zou zijn online koopgedrag aanpassen als er 5 euro zou moeten worden betaald om bestellingen te retourneren. Dat blijkt uit een studie in opdracht van federaal minister van Economie en Consumenten Nathalie Muylle (CD&V). “We vinden bewustzijn rond klimaat belangrijk, maar retourneren wel massaal.”
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Minister Muylle bracht vandaag een bezoek aan het distributiecentrum van schoenenwinkel Torfs in Temse, na de uitspraken van CEO Wouter Torfs over het hoge aantal terugzendingen bij e-commerce. “Bij ons beslaat e-commerce inmiddels 17 procent van de omzet, maar we moeten ook nadenken over de maatschappelijke kost”, zegt Torfs.

Minister Muylle liet onderzoek doen naar het online koopgedrag van de Belgen. Daaruit blijkt dat 66 procent van de Belgen online aankopen doet. Zes op de tien daarvan doet dat minstens eenmaal per maand.

Pakjes kosteloos terugzenden wordt op dit moment als vanzelfsprekend gezien. Gemiddeld kost het de verzender ongeveer 5 euro wanneer een pakje wordt teruggestuurd. Mocht deze prijs worden doorgerekend naar de ontvanger, dan geeft 46 procent aan dat hij zou afzien van de aankoop. Bij 1 euro is dat 14 procent, bij 10 euro loopt het op naar 74 procent.

Laatste mijl kost het meeste

“We vinden dat we bewust bezig zijn met e-commerce, maar retourneren wel massaal”, zegt minister Muylle. Ze is er zich van bewust dat e-commerce ingebakken is in Europese richtlijnen en dat lidstaten apart weinig middelen hebben om het probleem aan te pakken. “Maar ook op Belgisch niveau kunnen we zaken doen. Uit onderzoek blijkt dat de laatste mijl van pakjeslevering instaat voor 75 procent van de kosten, niet alleen in geld, maar ook voor zaken als verkeer en luchtkwaliteit. Daar kan beleid het verschil maken.”

Vier aanbevelingen

Zo formuleerde de Bijzondere Raadgevende Commissie Verbruik en Distributie vier aanbevelingen om verduurzaming te realiseren. “Ten eerste kunnen we een prijsdifferentiatiebeleid over het transport invoeren, bijvoorbeeld door de kostprijs van levering op een dag hoger te maken dan wanneer er enkele dagen moet gewacht worden. Uit ons onderzoek blijkt dat de Belg daar geen probleem mee heeft. We moeten ook kijken naar nieuwe distributievormen, zoals centrale ophaalpunten. Ten derde zijn er nieuwe organisatievormen, zoals fietskoeriers, en duurzamere verpakkingen nodig. Ten slotte, en dat is misschien onze belangrijkste taak, moeten we de consumenten sensibiliseren over al deze kosten.”




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.