Handelaars tevreden over solden, ook al hebben ze minder verkocht

De start van de solden in de Brusselse Nieuwstraat: over de koppen lopen.
photo_news De start van de solden in de Brusselse Nieuwstraat: over de koppen lopen.
Handelaars en winkelketens blikken overwegend tevreden terug op de zomersolden. Voor Mode Unie, Unizo en Comeos eindigen ze licht negatief, maar toch zijn ze - door het goede seizoen - een succes te noemen. NSZ tekende dan weer een lichte omzetstijging op winkels die bij het syndicaat zijn aangesloten.

Uit de enquête van Mode Unie, Unizo en Comeos blijkt dat de zomersolden goed van start gingen, maar dat de positieve trend zich "iets minder" doorzette. Gemiddeld hebben de zelfstandige handelaars en -ketens 2 procent minder verkocht op het einde van de soldenperiode in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Toch duidt dat niet op een slechte soldenverkoop, klinkt het.

"Door een goede verkoop tijdens het seizoen en een aangepaste aankoopstrategie, waardoor heel wat winkeliers minder aankochten, was er tijdens de solden minder stock in de winkels. Dit maakt dat er minder stukken in de aanbieding waren. Het licht negatieve resultaat kan op die manier verklaard worden", zegt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Mode Unie, Unizo en Comeos ondervragen voortaan via een zelfde vragenlijst de zelfstandige handelaars. Hetzelfde wordt gedaan voor winkelketens. Op die manier kan er objectief vergeleken worden. Naar eigen zeggen vormen ze samen "de meest representatieve stem voor de fashionsector".

NSZ, dat een aparte enquête uitvoerde bij 482 kleding- en schoenenwinkels, deelt de tevredenheid. Bij zijn respondenten haalt de ondernemersorganisatie wel andere cijfers aan: "Gemiddeld nam de omzet van de modedetailhandel met 2,5 procent toe ten opzichte van de zomersolden vorig jaar." Redenen: het aangename zomerweer en het stagnerende succes van zuivere webwinkels.