Grote groep doet nog niet aan online bankieren

Illustratiefoto.
photo_news Illustratiefoto.
Hoewel banken massaal de kaart van de digitalisering trekken, is een hele groep niet mee met die evolutie. Rondvraag leert dat bij ING een kleine 40 procent van de klanten nog niet online bankiert. Bij KBC doet een kwart zijn bankzaken alleen via het kantoor, schrijft De Morgen.

De krant deed navraag bij de vier grootbanken in België. Bij ING blijkt 39,5 procent van de meerderjarige actieve rekeninghouders niet digitaal te bankieren. In de categorie boven 65 is dat 56 procent. Een gelijkaardig verhaal kreeg de krant te horen bij KBC en BNP Paribas. Voor KBC is het zo dat 24 procent van de klanten al zijn bankwerk nog steeds enkel via het kantoor of de bankautomaat doet. Bij BNP Paribas heeft 16 procent van de klanten enkel contact met de bank via het kantoor. Van de klanten ouder dan 65 is bij Belfius slechts 30 procent 'digitaal actief'.

Sectorfederatie Febelfin wijst er in een reactie op dat de penetratiegraad van de banken in ons land bijzonder groot blijft. "Sommige grootbanken hadden bijna in elk gehucht een kantoor", zegt CEO Karel Van Eetvelt. "We gaan nu van een extreme penetratiegraad naar een meer normale." De banken, de sectorfederatie en de sociale organisaties werken verwoed aan oplossingen. KBC en ING hebben bijvoorbeeld oefenmomenten en digitale ateliers, waarbij klanten begeleid worden om de digitale omslag te maken.




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • huguette gauthier

    ik ben ook op pc gestardt heel gemakelijk ben 68 heel gemakelijk!!

  • huguette gauthier

    ok wij zijn mee gelukkig hebben we een pc en smartfone en het is inderdaad niet moeilijk!!!

  • Hilde Peeters

    Ik stond van de week bij de bank voor uitleg payconiq en ze konden mij niet helpen. Waarom zetten ze het dan op hun app.Wat ze aanbieden moeten ze ook kennen.

  • Benny Marcelo

    Men gaat er iets te gemakkelijk van uit dat iedereen maar internet moet hebben. De klant heeft daar echter geen enkel financieel voordeel bij. Zo ok voor de belastingaangifte, enkel gemakkelijk voor de ambtenaren (de staat dus). Begin dan almaar met de btw op internetverbinding te verlagen.

  • raf janssens

    Ik werk zoveel mogelijk met cash - al de digitale transacties worden gemonitord en ik ben niet van plan mijn levenswijze aan de grote klok te hangen van de marketeers en de staat.