Google slaat advertenties voor kortlopende leningen in de ban

AP
Internetgigant Google heeft beslist geen gesponsorde advertenties voor kortlopende leningen meer te tonen, omdat die mensen in de armoede kunnen storten. Dat maakte de zoekmachine vandaag bekend in een blogpost.

Concreet gaat het om leningen met een looptijd van 60 dagen of minder, die in de VS payday loans worden genoemd. Veel - vaak sowieso al kwetsbare - Amerikanen sluiten de lening af om de periode tot hun volgende loonstorting te overbruggen, maar komen in de problemen door de torenhoge interesten die aan de leningen zijn verbonden. Wie te laat betaalt, ziet zich vaak verplicht een nieuwe lening af te sluiten om de vorige te kunnen betalen, en zit uiteindelijk vast in een vicieuze cirkel van steeds hogere afbetalingen.

Google toont zich nu van zijn beste kant en zal geen advertenties voor die overigens volledig legale praktijk meer tonen. "Onderzoek heeft aangetoond dat dit soort leningen kan resulteren in onbetaalbare afbetalingen voor gebruikers. We willen dan ook wereldwijd ons beleid aanpassen om daaraan tegemoet te komen", klinkt het in de blogpost. De maatregel gaat in op 13 juli. In de VS worden ook alle leningen met een jaarlijks kostenpercentage van meer dan 36 procent verbannen uit de advertenties.

Reputatie

"We zullen de effectiviteit van de maatregel blijven opvolgen, maar onze hoop is alvast dat minder mensen misleidende of schadelijke producten zullen zien", schrijft Google nog. Volgens techwebsite The Verge profiteert Google op meerdere manieren overigens zelf van de maatregel, en niet in het minst op het vlak van reputatie. Verschillende consumentenorganisaties juichten de maatregel al toe. Bovendien maakt het de andere advertenties die Google wel nog verkoopt - zoals hypotheek-, auto- en studieleningen - betrouwbaarder.

De maatregel betekent overigens niet dat gebruikers geen zoekresultaten van kortlopenende leningen meer te zien zullen krijgen. Het gaat enkel om advertenties. Het is bovendien niet de eerste keer dat producten uit de advertenties worden verbannen, maar meestal ging het tot nu toe wel om 'logische' zaken, zoals illegale drugs, wapens of explosieven. Vorig jaar werden zo 780 miljoen advertenties uitgeschakeld.

Ook Facebook toont overigens al langer geen advertenties voor kortlopende leningen meer.