Go Pass vanaf juli enkel nog digitaal te koop

Photo News
De NMBS sleutelt op 1 februari aan haar tarieven. De abonnementen stijgen iets sterker in prijs, terwijl sommige losse tickets wat goedkoper worden. Bovendien gaat de NMBS vanaf juli meer digitale tickets verkopen. De tienrittenkaart Go Pass is dan enkel nog digitaal te verkrijgen. Dat meldt de NMBS. De maatregel moet helpen bij het verminderen van agressie tegen treinpersoneel, aangezien er geen discussie meer zal zijn over de papieren invulpassen.

Eerste het goede nieuws. De NMBS wil nieuwe reizigers aantrekken en verlaagt daarom de tarieven van standaard- en weekendbiljetten voor ritten van minstens 35 kilometer in tweede klasse. Biljetten in eerste klasse worden goedkoper op kortere trajecten, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.

Ook jeugdbewegingen zullen goedkoper af zijn. Kinderen onder 12 jaar die in groep reizen, reizen vanaf februari voor een “symbolisch bedrag” van 1 euro per traject. Groepstickets (vanaf 15 personen) voor reizigers vanaf 12 jaar worden wel iets duurder. Er wordt een korting van 60 in plaats van 70 procent toegepast.

Frequente reiziger

Wie ook meer moet ophoesten, is de frequente reiziger. De prijs van woon-werkabonnementen en de schoolabonnementen gaat met 1,18 procent omhoog. Ook de tienrittenkaarten worden duurder. Volwassenen moeten een forse prijsstijging slikken: de Rail Pass wordt 7,8 procent duurder en zal vanaf februari 83 euro voor tien ritten kosten in plaats van 77 euro.

Tot slot heeft de NMBS ook de tarieven vereenvoudigd voor reizigers die hun fiets willen meenemen op de trein. Nu was er keuze uit een enkel ticket van 5 euro voor de fiets of een dagticket van 8 euro. In februari wordt dat een vast tarief van 4 euro per traject. Vouwfietsen blijven gratis. Het is overigens nog niet beslist of er een verbod komt reizen met de fiets op spitstreinen. “De consultaties daarover lopen nog”, zegt Crols.

Go Pass

De Go Pass 10 voor jongeren onder 26 jaar zal 53 in plaats van 52 euro kosten voor tien ritten (+1,9 procent). De Go Pass is een tienrittenkaart voor jongeren onder de 26 jaar en zal niet meer op papier verkocht worden. Ook de Rail Pass (een rittenkaart voor gewone reizigers) en de Key Card (voor korte ritten binnen een zone) zullen vanaf 1 juli digitaal te verkrijgen zijn, maar zullen wel nog in een papieren versie verkocht worden voor wie dat wil.  

“NMBS kiest ervoor volop in te zetten op digitale verkoop. Op die manier kan de klant zijn biljet kopen waar en wanneer hij wil en dat valideren vooraleer hij op de trein stapt. Deze Passes zullen ook in de toekomst niet op naam zijn en ook hun geldigheidsduur wijzigt niet”, zegt de NMBS.

Actieplan

De maatregel past in het actieplan van de NMBS om agressie tegen haar personeel te verminderen, “aangezien digitale betaalopties de discussies over papieren invulpassen zullen doen verdwijnen”, klinkt het. Daarnaast vermindert de spoormaatschappij op die manier ook het papierverbruik.

Voor reizigers die liever een papieren bewijs hebben, blijven er alternatieven bestaan, zoals de Go Pass 1 (enkel traject voor jongeren onder de 26) en het weekendbiljet.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gert Van Bunderen

    Mensen die geen internet willen zetten zich zelf de facto buiten de maatschappij. De GO Pass is er voor jongeren ik ken geen jongeren die geen toegang hebben tot internet (hiervoor hoef je thuis niet eens internet te hebben).

  • Diederik Damen

    Woow, de tickets op langere trajecten 1 of heel misschien 2% goedkoper....tickets Antwerpen richting NL grens zijn wel meer dan 100% duurder geworden afgelopen jaar. Conclusie, nog steeds voor 98% afgezet

  • Gerard Braeckmans

    Dit is uitsluiting van een bepaald percentage van de bevolking en zodoende discriminatie.

  • Paul Winters

    En voor de mensen die geen internet willen???