Geen kantoor meer, alles via app: neobanken trekken aan mouw van jonge klanten

N26, Revolut en Bunq: de banken van de toekomst?
RV N26, Revolut en Bunq: de banken van de toekomst?
N26, Revolut, Bunq. Onthoud de namen, want deze 'neobanken' rukken op in het Europees bankenlandschap en proberen klanten in te pikken van de klassieke banken. "De Belgische banken hebben nog tijd om zich aan te passen, maar niet veel meer", waarschuwt Jeroen Dossche, topman van het consultancybedrijf Capco.

Neobanken zijn zogenaamde fintechbedrijven. Dat zijn technologiebedrijven, die in de financiële wereld opereren, en die de concurrentie met de klassieke banken aangaan. Die digitale banken beschikken niet over bankkantoren, maar bieden tal van diensten aan via een gebruiksvriendelijke app. Het Britse Revolut en het Duitse N26 staan het verst in hun veroveringstocht. Revolut telt wereldwijd al 4 miljoen klanten, van wie al 50.000 in België. De ambitie van Revolut is om dat aantal tegen eind dit jaar op 100.000 gebruikers te brengen.

Om dat aantal te bereiken, trekken die neobanken vooral aan de mouw van de millenials, de jongeren die opgegroeid zijn in en met digitale technologie. "Het gedrag van de bankklanten wijzigt", vertelt Jeroen Dossche. "Millenials doen alles via apps. Ze boeken vakanties, huren een taxi en betalen via apps. Het moet snel en efficiënt zijn voor hen, en daar spelen die neobanken op in. Hun apps zijn zeer gebruiksvriendelijk. Je ziet direct waar je hoeveel hebt uitgegeven. En daardoor verhogen ze de beleving voor hun (jonge) klanten." Vaak gaan die neobanken partnerschappen aan met bekende merken, waardoor ze hun klanten ook interessante deals kunnen voorstellen.

Goedkope tarieven

Nog een middel om klanten te lokken zijn de aantrekkelijke en transparante tarieven. Omdat de neobanken over geen kantorennetwerk beschikken en alleen werken via apps, zijn ze goedkoper dan traditionele banken. Aan marketing wordt niet veel geld uitgegeven, ze leven meer van de mond-tot-mondreclame. Bij Revolut kan je internationale geldtransfers doen zonder kosten en de betalingen in vreemde munten gebeuren tegen het interbancair tarief. Dat is het tarief dat banken aan elkaar aanrekenen. Ook wie in het buitenland geld wil afhalen van een automaat, betaalt geen commissie als het bedrag minder dan 200 euro (per maand) bedraagt. Zelf beweert men bij Revolut dat klanten hun buitenlandse uitgaven met 3% tot 10% kunnen verminderen.

Voorlopig begeven de neobanken zich alleen op het vlak van betaaldiensten. Maar dat zal snel veranderen, denkt Dossche. "Die fintechbedrijven starten met een zichtrekening, maar het is de bedoeling om op termijn ook kredieten en spaarrekeningen aan te bieden." Enig nadeel is wel dat de neobanken werken met een buitenlandse bankrekening, en dat betekent dat de Belgen dit in hun belastingaangifte moeten vermelden. Daarom zoekt Revolut een Belgische bank om mee samen te werken, zodat dit concurrentieel nadeel vervalt.

Niet stilzitten

De opkomst van de neobanken dreigt het bancaire landschap snel concurrentiëler te maken. Al verschilt dat van land tot land. In het Verenigd Koninkrijk zijn al 80 neobanken actief. "Een speler als Monzo telt al 2 miljoen klanten op een totaal van 60 miljoen", geeft Jack Burrows van Capco UK, mee. De traditionele banken blijven evenwel niet bij de pakken zitten. Zo heeft Royal Bank of Scotland (RBS) een eigen, nieuwe digitale bank (Mettle) opgericht. "Ze trekt niet alleen nieuwe klanten aan, maar ook bestaande klanten maken de overstap", vertelt Burrows.

In België loopt het voorlopig nog niet zo'n vaart. De Belgen blijven nog altijd gehecht aan hun bank, en maken niet snel de overstap. Bovendien zitten ook hier de banken niet stil. Alle grootbanken beschikken al over apps, waarmee de meest courante verrichtingen kunnen uitgevoerd worden. Bij de kleinere banken verloopt de digitalisering trager. "De kleinere banken gaan het in de toekomst moeilijker krijgen omdat ze vaak over te weinig financiële middelen beschikken om te digitaliseren", zegt Dossche. "Of ze moeten een specifieke propositie hebben, zoals private banking", geeft hij aan.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Vaneylen Pierre

    En binnenkort "straathoekwerkers" voor de senioren, bij de banken op kosten van de staat (dus wij) terwijl de topbankiers alsmaar meer hun zakken vullen.

  • Eric De landtsheer

    Als neobank gebruik ik Transferwise, sterke aanvulling op klassieke bank, en ultragoedkoop vreemde valuta om te wisselen in het land waar je bent. Debet Mastercard kaart, overal ter wereld toepasbaar en transparante betalingen... Schitterend, eindelijk krijgen de klassiekers ferm het vuur aan de schenen...

  • Marcq Adriaens

    De wereld leeft op anonimiteit en de banken zijn daar meester in. Ik denk er sterk aan m van bank te veranderen ik heb liever iemand waartegen men echt kan babbelen dan zo een robot (?).De mensen praten nu al niet meer met elkaar.

  • Tom De Bondt

    Crelan, Argenta, ook gewoon zonder extra kosten geld afhalen. Dus dan toch liever klant bij een bank waar je nog een kantoor hebt.

  • Johnny Temmerman

    mijn bank Argenta levert alles nog gratis.Ook de kantoorhouder altijd bereid voor info.Dat is pas service zonder de gewone man te laten betalen voor alles en dure winsten uit te keren en CEO's te betalen.