Exclusief voor abonnees

Fraude, diefstal en hotel dat achteraf te veel kosten aanrekent: expert legt uit wat je kan doen na ellende met kredietkaart

Na je vakantie opmerken dat er fraude is gepleegd met je kredietkaart: gelukkig kan je er iets aan doen.
anp Na je vakantie opmerken dat er fraude is gepleegd met je kredietkaart: gelukkig kan je er iets aan doen.
Als je de voorbije maanden op reis bent geweest, is de kans groot dat je daar met je kredietkaart hebt betaald. Visa en Mastercard zijn de meest gebruikte kaarten en maken dat je vlot het hotel, de huur van de auto, de péages of de restaurant­afrekening betaalt, en dat zonder je zorgen te moeten maken over cash geld of over je zichtrekening. Maar wat als het fout loopt met je kredietkaart? Wat kan je doen en hoeveel geld ben je dan kwijt?

Kaart gestolen op reis

Je bent al enkele dagen terug van vakantie, maar merkt nu pas dat je kredietkaart niet meer in je portefeuille zit en dat die klaarblijkelijk gestolen is. Op het moment dat je je bank-app opent en naar de rekening van je kredietkaart gaat, merk je dat er sindsdien betalingen mee gebeurden zonder dat je ervan weet. Wat moet je doen?

Om te beginnen moet je meteen je kredietkaart blokkeren zodra je de diefstal van je kaart opmerkt. Dat kan via het nummer 070/34 43 44 van Card Stop. Dat kan dag en nacht, zeven dagen op zeven.

Daarna moet je ook naar de politie om een proces-verbaal te laten opstellen. Als je een Visa of een MasterCard gebruikt, dien je vervolgens klacht in op mijnkaart.be. Andere kredietkaarten zoals Amex of Diner’s Club hebben een eigen klachtendienst. Na onderzoek van je dossier beslist de bank of de uitgever van je kredietkaart of je in aanmerking komt om de onrechtmatige uitgaven terugbetaald te krijgen.

Belangrijk om te weten is dat de wet bepaalt dat je maximaal 50 euro zelf moet betalen in geval van diefstal van je kaart. Alles boven die 50 euro moet worden terugbetaald, tenminste als je zelf niet gefraudeerd hebt of nalatig bent geweest. Probleem is dat de invulling van dat begrip ‘nalatigheid’ voor nogal wat discussie kan zorgen. Als je bijvoorbeeld de code van je kredietkaart op de kaart hebt geschreven, of wanneer dat in een briefje bij de kaart zat, dan kan de bank dat als nalatigheid beschouwen en weigeren je de frauduleuze transacties terug te betalen. Meer informatie daarover staat in de algemene voorwaarden van je kredietkaart.

Beslist de bank je niet terug te betalen, dan kan je altijd de gratis hulp van de Ombudsfin inschakelen, de ombudsdienst voor financiële diensten. Meer informatie daarover staat op www.ombudsfin.be

Hotel rekent na uitchecken nog kosten aan

Na thuiskomst merk je in de afrekening van je kredietkaart dat het hotel na je vertrek nóg kosten heeft aangerekend. Bij navraag blijkt het om onbetaalde uitgaven in de bar te zijn. Mag het hotel zomaar geld van je kredietkaart halen?

Vaak moet je bij het boeken van een hotel of bij het inchecken je kredietkaart geven. Het hotel gebruikt die gegevens dan als borg en reserveert een bepaald bedrag om zeker te zijn dat je de hotelrekening of de kosten van de minibar betaalt. Dat bedrag wordt meteen van je beschikbare gebruikslimiet afgehouden en wordt uiterlijk na 14 werkdagen vrijgegeven, tenzij het hotel dat zelf vroeger doet. Maar dat betekent dus dat het hotel nog een openstaande rekening kan vereffenen nadat je hebt uitgecheckt.

Is dat bedrag volgens jou onterecht van die borg afgehouden en kan het hotel geen duidelijke verklaring geven? Dan kan je klacht indienen via mijnkaart.be. Visa of Mastercard nemen dan contact op met het hotel. Als het niet kan bewijzen dat de betaling volgens de afgesproken voorwaarden gebeurde, dan zal Visa of Mastercard je dat bedrag terugbetalen en het proberen te verhalen op het hotel zelf.

Restaurant maakt foute afrekening

Het restaurant waar je op vakantie elke avond ging dineren, heeft bij één afrekening een verkeerd bedrag aangerekend. Dat merk je pas wanneer je de afrekening van je kredietkaart krijgt. Kan je dat geld nog terugvorderen?

Je neemt het best eerst met het restaurant zelf contact op om te kijken of zij de fout willen rechtzetten. Lukt dat niet, dan kan je ook daarvoor klacht indienen via mijnkaart.be. Visa of Mastercard leggen dan zelf contact met het restaurant. Kunnen zij niet bewijzen dat de rekening effectief is wat je had besteld, dan betaalt Visa of Mastercard je het geld terug en proberen zij het te verhalen op het restaurant.

Fraude met kaart

Je hebt je kredietkaart nog altijd op zak, maar bij de afrekening merk je dat er uitgaven in rekening worden gebracht die je niet zelf hebt gedaan. Grote kans dat het nummer van je kredietkaart of je code op de één of de andere manier in handen is gekomen van criminelen. Maar ben je je geld ook kwijt?

Neen. In principe krijg je het geld van die frauduleuze verrichtingen gewoon terug. Je moet van die transacties ook geen deel zelf betalen, in tegenstelling dus tot diefstal van de kaart. Maar de regel is ook hier dat de bank uitgaat dat je als een goede huisvader hebt gehandeld, en dus bijvoorbeeld je kaartgegevens niet zelf aan iemand anders hebt doorgegeven.

Heb je daar discussie over met de bank, dan kan je ook altijd terecht bij de Ombudsfin. En ook bij het misbruik van uw kredietkaartgegevens geldt dat u bij vaststelling meteen uw kaart moet blokkeren via Card Stop. Je kan het best ook aangifte doen bij de politie.

Autoverhuurbedrijf houdt te veel af

Je hebt op vakantie een auto gehuurd bij een autoverhuurbedrijf. Als je achteraf de afrekening van je kredietkaart in de bus krijgt, blijkt dat het bedrijf je nog kosten heeft aangerekend die volgens jou onterecht zijn en waar je het niet eens mee bent.

Wanneer je gebruik maakt van Visa of Mastercard, moet je meteen klacht indienen via mijnkaart.be. Of bij de eigen klantendienst van bijvoorbeeld Amex of Diner’s Club. Het is dan in eerste instantie aan het autoverhuurbedrijf om aan te tonen dat ze je toestemming hadden om de gemaakte kosten in rekening te brengen. Er worden bijvoorbeeld benzinekosten aangerekend, maar staat dat ook in de algemene voorwaarden die je hebt ondertekend? Is dat niet het geval, dan zal de bank je de kosten terugbetalen die je met je kredietkaart maakte, om ze dan zelf bij het autoverhuurbedrijf te recupereren. 

Onaangename verrassingen voorkomen na gebruik van je kredietkaart

• Noteer het nummer van Card Stop (070/34 43 44) in je mobiele toestel zodat je steeds de kaart meteen kan blokkeren bij diefstal of verlies.

• Bewaar bij het intensief gebruik van je kredietkaart (bijvoorbeeld op vakantie) de afrekeningen bij betaling en vergelijk die met de maandelijkse afrekening van je kredietkaart.

• Kijk bij twijfel goed de algemene voorwaarden na van het hotel waar je hebt geboekt of het autoverhuurbedrijf dat je gebruikte.

• Voor klachten of meldingen kan je steeds terecht op mijnkaart.be.

Of het nu gaat om de dagelijkse uitgaven of een goede planning, er zijn zoveel manieren om meer geld over te houden aan het eind van de maand. Alle adviezen vind je hier.

125 procent rente op spaargeld: kan voorhuwelijkssparen nog?

Getrouwd? De wet over het gezamenlijk vermogen is gewijzigd: dit moet je weten

Bestemmingen tweede verblijf vergeleken: goedkope boodschappen in Spanje, nauwelijks belastingen in Portugal




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • albert stroobandt

    Altijd een afschrift vragen en zeker uw pincode niet geven en als ik iets betaal ik print altijd af wat er staat nog nooit iets voor gehad ge moet uw voorzorgen nemen en vertrouw niemand. Albert Stroobandt

  • Jose Van Hauwaert

    Na een ankoop in Z-O Azië met mn Visa kaart betaald waarbij ik mijn kaart 30 seconden uit het oog verloren had. De dag erna bij een andere aankoop bleek mijn kaar geblokkeerd. Thuisgekomen op mijn email een bericht ontvangen dringend contact op te nemen met Visa Card Cie. Ze hadden mijn Card geblockt omdat 2 uur na mijn aankoop in Azië, een volgende aankoop werd gedaan in Napels, Italië, en dat kon dus ik niet zijn. Gelukkig had het Systeem van Visa dit gemerkt en de kaart gedesactiveerd

  • heiko werner

    Ik betaal altijd met Visa, nooit problemen mee gehad, eerste bookingen(30 per jaar priv en job) altijd via booking companies zowel verblijf, vliegtuig of auto, dan heb je een externe partner aan u kant.

  • Werner Tambuyser

    Prepaid mastercard,geweldige uitvinding.je zet er zelf geld op en zo sta je ook niet voor verrassingen op het einde van de maand.

  • mike vanginderen

    Ik heb een prepaid Visakaart.En ik zet daar het exacte bedrag op dat ze moeten hebben.Dus geen cent meer.