Fors meer klachten over energieleveranciers

getty
De klachten over verkooppraktijken van energieleveranciers stijgen sterk, stelt de energieombudsman vast. Ook de telefonische verkoop is terug. Dat melden De Standaard, Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad.

Recente cijfers van de Ombudsdienst voor Energie leren volgens de kranten dat over energieleverancier Essent dit jaar de meeste klachten zijn binnengelopen. Essent kreeg een hele rist opmerkingen over deur-aan-deurverkoop. "De verkopers hielden mensen onder meer voor dat ze een tevredenheidsenquête ondertekenden, terwijl het in werkelijkheid om een contractvoorstel ging", zegt energieombudsman Eric Houtman. Volgens hem zijn vaak bejaarden of mensen die het niet breed hebben daarvan het slachtoffer.

Houtman stelt ook vast dat de telefonische verkoop terug is van weggeweest. Vooral Engie Electrabel loopt daarmee in de kijker. Het heeft afspraken met prijsvergelijkers die consumenten opbellen en hen naar een contract van Electrabel proberen te leiden, vertelt de ombudsman. Ook die praktijk leidt tot veel klachten.

LEES OOK. Heb je een contract afgesloten waar je achteraf spijt van hebt? Met deze tips vermijd je valkuilen

BEKIJK OOK. Luminus smeert klanten contract in plaats van offerte aan

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.



4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jozef Van Schuerbeeck

    Ik verander regelmatig van energie leverancier. De correctste speler vind ik ENGIE. Nooit geen problemen, alles altijd perfect in orde.

  • Georges Vande Velde

    De GREG doet niets anders dan de consument opjagen om regelmatig een tariefcheck te doen om te zien wie de goedkoopste is ?? Dat de GREG samen met de overheden de “eenheidsprijzen” ( bij iedere leverancier hetzelfde) vastlegt , dan moet er niet maandelijks door de consument gaan zoeken wie de goedkoopste is en stoppen de onnozele reclames van de leveranciers. Vrijmaking van de markt ? Was gelijk aan veel miserie , uitgevonden door en voor .... zeker niet voor de consument !

  • Peter Tijdgad

    En er wordt ook serieus geprofiteerd van hun transport kosten !

  • pascal de bruycker

    en zo zie je maar dat de liberalisering van de energiemarkt allesbehalve rooskleurig is...Energie is een noodzakelijk gegeven en helaas is de strijd om het stuk taart groot , met alle gevolgen van dien . I.p.v. goedkoper , wordt alles duurder en onoverzichtelijker , want ook andere kosten doemen meer en meer op , allerlei heffingen en taksen...Hadden ze het niet beter gelaten zoals het was en een max.prijs opgelegd ?