Ex-werknemer van onderaannemer Luminus: “Klanten beliegen moest”

RV
Energieleverancier Luminus zet in filialen van MediaMarkt opdringerige verkopers in die het consumentenbedrog niet schuwen, concludeerde Test-Aankoop eerder deze week. De consumentenorganisatie ontving daarover liefst 157 klachten. Een oud-verkoper die via onderaanneming Luminus-contracten aan de man bracht, bevestigt de praktijken aan onze Franstalige zustersite 7s7.be.

Luminus is de op een na grootste energieleverancier in ons land. Om nieuwe klanten te werven, schakelt het bedrijf verschillende onderaannemers in. Een van hen is SBS Group dat vooral in Franstalig België actief is en de stands in de MediaMarkt-filialen bemant. Pascal Quentin was voor SBS Group actief tot hij deze zomer aan de deur is gezet. Hij bevestigde aan ‘Sept sur Sept’ de haast verwerpelijke praktijken.

Quentin kreeg te horen dat nieuwe klanten beliegen moest, als zo nieuwe contracten konden worden afgesloten. Om het rekeningnummer van een geïnteresseerde te bekomen, gebruiken verkopers een smoes. De klantenwerver vraagt de persoon om zijn rekeningnummer door te geven voor een eventuele terugbetaling op het einde van het jaar, een voorwendsel. De betrokkene zet zo mee het licht op groen voor een betaling via domiciliëring, waardoor hij of zij nietsvermoedend klant werd.

Potentiële klanten krijgen steevast de hoogste prijzen van de concurrentie te horen die dan worden vergeleken met de laagste tarieven van Luminus, zonder rekening te houden met het lopende contract dat de klant in kwestie al lopen had.

Quentin met drie jaar ervaring op de teller, moest in augustus vertrekken bij SBS Group. Hij  betwist het ontslag en verklaart aan 7s7 steeds eerlijk klanten te hebben geronseld. Het leidde ertoe dat hij een pak minder contracten afsloot dan collega’s die zich wel schuldig maakten aan consumentenmisleiding. Zijn ex-werkgever is volgens Quentin niet de enige onderaannemer die zulke bedenkelijke klantenwerving doet.

Quentin stelt dat een Luminus-vertegenwoordiger het bedrijf verschillende keren op de vingers tikte. Het dochterbedrijf van de EDF-groep (Eléctricité De France) publiceerde donderdag een persbericht waarin Luminus dergelijke praktijken ten stelligste veroordeelt. “Indien geverifieerd, zal het bedrijf “alle nodige maatregelen en sancties nemen tegen de verantwoordelijke verkooppartner(s)”, luidt het.




19 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Ronny Van Looy

    Als wij de Media markt in Wilrijk binnenstappen, dan gaan wij daar altijd met een grote boog omheen, idem voor andere winkels.

  • Erwin Vandriessche

    Vroeger brachten ze op zulke manieren mensen in de problemen met contracten voor boekskes of andere brol met een misleidende uitleg! Hier moet de minister van consumentenzaken dringend ingrijpen! Ze proberen het via telefoon of andere standjes in stad en winkels, verbied het gewoon. De aanbrengers worden betaal per afgesloten contract en als ze niet voldoen worden ze buiten gewipt! Je krijgt zelden een eerlijke uitleg! Heb zo eens enen van NUON buiten gekegeld!

  • René Mertens

    Ook Electrabel werkt zo. Ooit aan de hand gehad. Was wel een formulier bij waar ge onmiddelijk kon mee opzeggen.

  • Kurt De Bilde

    Gewoon de bon incasseren en na 3 maand vertrekken direct winst. Onderneem eens ipv te zagen

  • Kurt De Bilde

    Gewoon de bon incasseren en na 3 maand vertrekken direct winst. Onderneem eens ipv te zagen