Europarlementsleden dwingen constructeurs: 40 procent minder CO2-uitstoot bij nieuwe auto's

REUTERS
Het Europees Parlement wil dat nieuwe wagens en bestelwagens tegen 2030 40 procent minder CO2 uitstoten. Het halfrond toont zich zo ambitieuzer dan de Europese Commissie, die een reductie met 30 procent had voorgesteld.

Van de autobouwers wordt momenteel verlangd dat ze de gemiddelde uitstoot tegen 2021 inperken tot 95 gram CO2 per kilometer. Tegen 2030 wou de Commissie daar nog eens 30 procent afdoen, maar dat werd in het Europees Parlement als onvoldoende bestempeld. Dat was in september al duidelijk, toen de milieucommissie in het halfrond zich voorstander toonde van een doelstelling van 45 procent. 

De milieucommissie had echter heel verdeeld gestemd en de voorbije weken is er intens onderhandeld tussen de politieke fracties. De Europese Volkspartij, de grootste formatie in het halfrond, toonde zich ongerust over de belangen van de autobouwers en de werkgelegenheid in landen met een sterke auto-industrie, zoals Duitsland. Ze mikte op 35 procent, maar moest uiteindelijk het hoofd buigen. Vandaag schaarde een meerderheid van 389 tegen 239 stemmen (41 onthoudingen) zich achter 40 procent. 

Dat betekent niet dat het pleit is beslecht. De Europarlementsleden moeten nog onderhandelingen aanvatten met de Europese ministers van Milieu, die naar verwachting op 9 oktober hun standpunt vastleggen. 

De vermindering van de uitstoot van nieuwe wagens en bestelwagens moet de Europese Unie helpen om haar engagementen in het kader van het klimaatakkoord van Parijs te halen. Op die internationale top tegen klimaatverandering namen de Europeanen zich in 2015 voor om de algemene uitstoot van CO2 tegen 2030 met 40 procent in te dijken, in vergelijking met 1990.




93 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Pauwels

    Wie gelooft die nog?

  • Guido Piessens

    Alle wagens op waterstof, hier komen geen koolwaterstoffen aan te pas dus kan er ook geen verbinding van koolstof met zuurstof gebeuren, dus CO2 vrij. Maar om waterstof te spitsen uit H2O heb je wel veel elektriciteit nodig, en waar gaan we die halen ??? Met gascentrales die op hun beurt weer veel CO2 uitstoten. Het is een vicieuze cirkel.

  • John Ulmer

    Mensen die geen greintje kennis van zaken hebben gaan zo'n beslissing nemen.....Hemeltergend!

  • ALBERT DEPLUS

    Volgend jaar komt men met een dieselwagen die nog 45 Co uitstoot ?

  • geert balliauw

    Misschien dat ze dan terug in Turnhout gemaakt worden hé Yvan ? in plaats van aan de andere kant van de wereld. Beter de werkelijke (milieu)kosten doorrekenen en concurrentie op gelijke basis dan anderen (o.a. het milieu) er voor te laten opdraaien. 40 jaar geleden lagen de supermarkten trouwens even vol dan nu hoor, wel met minder rommel misschien. Uren doolde ik er rond als kleine. Voor er weer ene begint dat de winkels leeg zullen zijn als transport aangepakt wordt.