Energieleveranciers breiden dienstenpakket voortdurend uit

Shutterstock
Energieleveranciers hebben hun activiteiten de afgelopen jaren sterk uitgebreid. Hun extra diensten geven onder meer inzicht in uw verbruik en moeten u helpen om energie te besparen. Soms is de link met elektriciteit of aardgas ver te zoeken, zoals in het geval van een klusjesdienst. Wat is er allemaal mogelijk en hoe populair zijn die toepassingen bij de consument?

Slimme thermostaat populairst

Energieleveranciers bieden in veel gevallen meer dan alleen elektriciteit en aardgas. Vooral de grote spelers presenteren een waslijst aan extra services. De meest bekende vorm is de slimme thermostaat die onder meer Essent (Tado°) en Engie (Boxx) in hun contractformules integreren. De toestellen en bijhorende apps bieden onder meer de mogelijkheid om uw verwarming vanop afstand aan en uit te zetten en uw verbruik op te volgen. Wie trouwens wil besparen op de energiefactuur, doet er goed aan om regelmatig het aanbod van de energieleveranciers te vergelijken.

Van zonnepanelen tot pellets

De lijst is wel nog veel uitgebreider. Wat dacht u bijvoorbeeld van het onderhoud en de vervanging van verwarmingsketels op gas of stookolie, de levering van houtpellets, woningisolatie, de plaatsing van zonnepanelen, pechbijstand, klusjesdienst aan huis, slimme producten voor uw woning (smart home) of een energiepack voor de elektrische wagen? 

De meeste diensten zijn optioneel en staan los van uw energiecontract. Energieleverancier Engie pakt wel graag uit met Up; een totaalpakket voor energie en diensten, met o.a. een slimme thermostaat en een herstellingsdienst voor verwarming, sanitair en huishoudtoestellen.

Beperkte interesse

De Vlaamse Energieregulator VREG vroeg aan 1000 gezinnen hoe ze tegenover die diensten staan. Hoewel het aantal gezinnen met interesse wel licht stijgt, blijkt het leeuwendeel van de bevraagden (73%) nog altijd niet geïnteresseerd. Het aandeel gezinnen dat ooit al betaalde voor zo’n extra dienst bij een energieleverancier blijft voorlopig ook relatief klein (9%). 

Dat staat haaks op de bevindingen die energieleverancier Essent anderhalf jaar geleden wereldkundig maakte. “De verkoop van flix-pakketten is het afgelopen half jaar verviervoudigd (dit zijn pakketten met slimme meters, thermostaten en dergelijke - aan te sturen via een app, nvdr). De thermostaat staat met stip op één en is goed voor 74% van de totale verkoop, gevolgd door verlichting (flixmood) en sensoren (flixsafe)”, luidde het toen in een persbericht.

Prijs primeert

Natuurlijk is die extra dienstverlening op termijn wel interessant voor ons als klant, maar aan de formules en prijzen moet nog gesleuteld worden. Consumenten worden ook steeds gevoeliger voor de prijs die ze betalen aan hun energieleverancier, getuige het groot aantal overstappen afgelopen jaar. Wie zelf even wil nagaan of hij of zij nog steeds in de goedkoopste formule zit, kan via Mijnenergie.be zelf eenvoudig de vergelijking maken

Lees meer op Mijnenergie.be:

Dit zijn de redenen waarom mensen veranderen van energieleverancier

Wanneer is het ideale moment om van energieleverancier te veranderen?

Besparen op energiekosten in de winter: zo pakt u dat aan

Bronmijnenergie.be.




7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Kelly Verlinden

    Spijtig dat energie echt wel aan een mooie prijs geleverd wordt in dit land, de +70% belastingen en heffingen is wat het allemaal onbetaalbaar maakt. Dank u politiek.

  • Marc Buitink

    Die 'extra' diensten heet in principe, verbeteringen aan het aanbod. Normaliter zijn dit initiatieven die ten goede zijn voor efficiëntie en kostenbeperking. De keerzijde is echter dat men deze te vaak worden doorgerekend aan de klanten, terwijl dit (met uitzondering op de investering) het aantal werkuren en kosten reduceert. Niet alleen met energieleveranciers trouwens. Iedereen pikt zijn graantje mee, maar de klant mag ervoor betalen.

  • Benny Raes

    Wanneer ik nu thuis kom leg ik de verwarming aan en na 15 minuten is het warm. Wanneer ik op voorhand mijn verwarming zou aanzetten via een app verbruik ik dus meer ipv minder want de verwarming werkt tijdens de periode dat ik niet thuis ben. Alle marketingtrucs zijn goed genoeg om de mensen iets aan te smeren die ze eigenlijk niet nodig hebben en in sommige gevallen nooit kunnen terugwinnen.

  • MARC VAN RENTERGHEM

    Energieleveranciers moeten niet afkomen met allerlei kortingen op nevenproducten of extra diensten. De bedoeling is altijd dat ze voor een faire prijs energie leveren rekening houdend met hun kosten en investeringen. Deze bedrijven staan ten dienste van de bevolking niet meer en niet minder. Als je bv ziet dat Farys ieder jaar zijn tarieven opslaat en daarnaast bouwheer speelt voor aanleg van sporthallen, zwembaden ezv dan kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat de consument als melkkoe gebr

  • Mats Dendonder

    Ik ben erg tevreden over mijn up contract. Waar ik minder tevreden over ben is dat de prijs van mijn energie slechts voor 25% aan engie aan te rekenen is. De rest is taksen...