Elektrische fiets snel terugverdienen? Zo doet u dat

Shutterstock
Een elektrische fiets is een stuk duurder dan een oldskool tweewieler, maar laat u dat vooral niet tegenhouden als u er een wil aanschaffen. Er zijn immers diverse manieren om dat financieel meer dan haalbaar te maken.

De kostprijs van een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/u varieert naargelang het gekozen model. De meeste aanbiedingen vindt u in de klasse tussen 700 euro en 2.500 euro. Voor een speed pedelec, die trapondersteuning biedt tot 45 km/u, rekent u beter op 3.000 euro tot 9.000 euro.

Goedkope lening

Veel geld, maar u hoeft het niet in één keer te betalen: diverse banken bieden speciale leningen voor de aankoop van een (elektrische) fiets, en dat tegen een erg lage rente. 

Bij KBC betaalt u op een fietslening 0,80 procent aan intresten. Voor een krediet van 2.000 euro dat u in 2 jaar wil terugbetalen, moet u er 24 maanden lang telkens 84,02 euro aflossen. U betaalt m.a.w. 16,48 euro intresten. Bij Belfius kost de fietslening 0,99 procent, bij Argenta 1,49 procent. 

Tip: Bekijk hier wie de goedkoopste fietsleningen aanbiedt

Terugverdientijd

Als u het een beetje slim aanpakt, kan uw elektrische fiets eerder een investering dan een uitgave worden. Werkgevers mogen hun personeel namelijk een belastingvrije vergoeding geven van 0,24 euro per gefietste kilometer die ze tussen hun woon- en werkplaats afleggen.

Als u op 10 kilometer van uw werkplaats woont, en u beslist vanaf nu dagelijks naar uw werk te fietsen, dan ontvangt u jaarlijks  1.150 euro aan belastingvrije verplaatsingsvergoedingen (250 werkdagen x 10 km x 2 (heen en weer) x 0,24 euro. Kortom: een fiets van 2.400 euro wordt door uw werkgever in twee jaar terugbetaald.

Opgepast: uw werkgever is niet wettelijk verplicht om u een fietsvergoeding uit te betalen (tenzij dit al opgenomen is in de cao), maar u kan de vraag altijd op tafel leggen.

Leasing

Er zijn ook nog andere opties. Zo bieden steeds meer werkgevers fietsleasings aan: in ruil voor een vast bedrag, krijgt u dan een (elektrische) fiets ter beschikking. Vaak zit er een onderhoudspakket (bijvoorbeeld een technisch nazicht per jaar bij een erkende hersteller), een bijstandsverzekering (bijvoorbeeld voor hulp bij een lekke band of een platte batterij) en een diefstalverzekering in de prijs inbegrepen. En na twee of drie jaar krijgt u dan de keuze om de fiets te kopen. U kan ook als particulier een fiets leasen, maar weet wel dat bedrijven voor een leasing vaak veel betere tarieven krijgen, omdat ze kunnen genieten van de voordelen van een groepsaankoop.

Tip: Vergelijk hier de meest interessantste formules voor een fietslening.

Lees ook:

Vijf redenen om uw bankier ontrouw te zijn

Elektrische fiets aankopen? Hier moet je op letten

Rente blijft historisch laag: wat betekent het voor uw geldbeugel?

Bronspaargids.be




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • peter colson

    Idd andre wouters, een collega rijdt elke dag van Mechelen naar Vilvoorde. Fiets kostte 3000 euro. Na bijna 2 jaar moest hij een nieuwe batterij kopen. Kostprijs 750 euro. Ondertussen zijn wielen een paar keer laten herstellen omdat de spaken sneuvelen op de "goede" wegen, af en toe een nieuwe band omdat die al teveel is hersteld. Ondanks 24 cent vergoedingen begint de rekening wel op te lopen

  • Margriet Janssen

    5000 km.per jaar, woon/werkverplaatsing met de fiets. GEEN fietsvergoeding !!!! Ook dat is België.

  • Patrick Beelen

    Het jaar 2018 6794 km op de teller enkel woon-werk,tel maar uit.

  • Chris Ysebaert

    Ik fiets bijna dagelijks naar het werk, dat is 40Km per dag. De vergoeding is 0.23€ en je moet daarbij ook rekeningen dat ik ongeveer 75€ benzine bespaar. Op één maand scheelt dat toch ongeveer 240€. Na 6000Km moeten ketting, tandwielen, remblokjes en de achterband vervangen worden. Dat kost ongeveer 150€. Het is goed voor het milieu en de gezondheid. A propos ik ben 60 jaar, en doe dit traject nog altijd graag.

  • Yvan Lissens

    9000 Euro voor een fiets? voor die prijs koop je een motorfiets waarmee je ook op de autostrade kan. Zelfs voor 3000 euro koop je een splinternieuwe 125cc-motor, of scooter, bij de topmerken. Reken hierbij wel de aanschaf van helm, handschoenen en kledij. Als je de motorfiets puur voor het werk gebruikt, kan je alles zelfs aangeven als beroepsonkosten bij de belastingen.