Eindelijk uitsluitsel: dit is wanneer het volgens experts goedkoper wordt om voor een benzineauto te kiezen

Opladen van een elektrische auto.
Steven Richardson Opladen van een elektrische auto.
Autorijden kost geld, maar wat is nu echt het verschil tussen benzine, diesel, hybride en elektrisch rijden? Is elektrisch rijden voordeliger bij korte afstanden? Hoe zit dat met verbruikskosten, belastingen en premies? Op onze vraag maakte Febiac een alomvattende rekenoefening die je precies vertelt wat je moet verwachten aan totale kosten na vijf jaar. 

Je hebt 6% van dit artikel gelezen




73 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Leo Marien

    100% akkoord André Decrock, de potentie van waterstof is zo goed als oneindig. Als energiedrager is het breed inzetbaar in de industrie, mobiliteit, energiesector en in de gebouwde omgeving. Ook landen zoals Japan en China investeren gigantische bedragen. Zelfs het Olympisch vuur zal branden op basis van waterstof. Hier wordt meer dan 300 miljoen dollar voor uitgegeven.

  • Patrick Rasschaert

    Waarom ze zo'n hekel hebben aan diesels is omdat er een overstock is aan benzinewagens die voor vadertje staat niets opbrengen: geen accijns op verbruik, geen wegentaks, geen BIV, geen ontvangst BTW op verkoop enz. Eens de overstock weggewerkt gaat men wel iets anders vinden bv. bijkomende belasting op electrische wagens enz en dan zijn die eigenaars mee de dupe.

  • Patrick Rasschaert

    @Rudy Dewit foute redenering want de benzine heeft al altijd meer gekost dan benzine. Als je er dan nog bij rekent dat je met een volle tank ongeveer een 300 km langer rijdt dan met een benzine wagen met zelfde tankinhoud dan is de rekening vlug gemaakt.

  • Chris Devlaeminck

    @Janna Boonstra. Rij jij maar lekker met je e-fiets. Dat heb ik lekker meer plaats op de weg met mijn auto. Heerlijk!

  • KOEN HAESAERTS

    Als Febiac als basis gemiddelden neemt, kan je moeilijk tot op 1 € gaan vergelijken. Wat ik uit de grafieken afleid, is dat het tegenwoordig weinig uitmaakt welk type brandstof je neemt, de kostprijs op lange termijn is toch ongeveer hetzelfde want de aankoopprijs is de belangrijkste factor. Wil je dat beperken, koop dan zo goedkoop mogelijk 2ehands de wagen die je wil. Hoe lager die prijs, hoe meer de invloed van brandstoftype. En dan ben je beter af met diesel of elektrisch.