Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa klaagt passagier aan die met opzet vlucht mist

REUTERS
Lufthansa sleept een passagier voor de rechter in een principekwestie rond het bewust niet gebruiken van een deel van een vliegtuigticket. De Duitse luchtvaartmaatschappij wil dat er een einde komt aan de praktijk waarbij passagiers bewust vluchten met een tussenlanding boeken om dan het tweede deel van hun reis over te slaan.

De techniek staat bekend als ‘hidden city ticketing’. Stel: je wil een vlucht van Brussel naar New York boeken, maar in plaats van een rechtstreeks ticket te kopen, boek je een goedkopere aanbieding naar pakweg Chicago met New York als tussenstop. In New York stap je uit het vliegtuig, en het tweede deel van de vlucht sla je over. De praktijk is niet altijd goedkoper, maar op gespecialiseerde sites vind je voor in een handomdraai de beste deals.

De mannelijke passagier die nu door Lufthansa voor de rechter wordt gedaagd, boekte in 2016 in business-klasse een heen- en terugvlucht van Oslo naar Seattle met een tussenstop in Frankfurt. Op de heenvlucht was er geen probleem, maar bij de terugvlucht vloog de man vanuit Frankfurt niet door naar Oslo, maar pakte hij in de plaats een nieuwe vlucht naar Berlijn. 

Volgens Lufthansa beging de man daarmee een inbreuk op de algemene ticketvoorwaarden en moet hij het resterende deel van de waarde van de vlucht betalen, zijnde 2.112 euro. De rechter in Berlijn wees het eerste verzoek van Lufthansa in december af omdat hij de manier waarop de maatschappij de compensatie had berekend, niet transparant vond, maar Lufthansa gaat in beroep. De Duitse maatschappij krijgt regelmatig met de praktijk te maken omdat het vaak tussenstops heeft in luchthavens als Frankfurt en München.

In 2014 trok het Amerikaanse United Airlines naar de rechter tegen de website Skiplagged, dat de beste ‘hidden city’-deals uitzoekt. Maar de rechtbank verklaarde zich onbevoegd. Sindsdien maakt Skiplagged reclame met de slogan “Onze vluchten zijn zo goedkoop dat United ons voor de rechter sleepte... maar wij wonnen”. 

Groot nadeel van de praktijk is dat je niet met bagage kan reizen, omdat die meestal gewoon wordt doorgestuurd naar de uiteindelijke bestemming. 




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronny Biesen

    Bij Lufthansa zou ik zeggen heeft de klant gelijk. Hun prijzen zijn enorm hoog. Frankfurt naar Detroit 5000 to 6000 Euro in business, met KLM of Delta voor de helft van de prijs.

  • Jef Heffens

    Al je een ticket koopt met voorwaarden dan is dat hetzelfde als een contract sluiten. Dit zijn duidelijk mensen die een contract sluiten en het dan niet nakomen. Het is dan ook logisch dat je voor de rechter moet komen.

  • Hans Plas

    @Joske K: dan begrijp jij niet hoe prijzen worden gemaakt in de luchtvaart. Afstand is niet alleen wat de prijs van een ticket bepaald.

  • Filip Vanlaeken

    Er is wel degelijk schade en dit soort charlatans maakt vliegen duurder voor iedereen, zonder te spreken over het ongemak en de extra kosten die hij berokkende aan medepassagiers.

  • Kenneth Schepmans

    De omgekeerde wereld!!! Maar maatschappijen mogen wel overboeken en dat hebt gij als klant pech als jij als laatste incheckt of geen frequent flyer card bezit met bepaalde status. Pffff