Dit zijn de favoriete merken van de Belg

Klanten aan de kassa in een vestiging van Colruyt.
Foto Benny Proot Klanten aan de kassa in een vestiging van Colruyt.
Ikea, Gillette, Colruyt en Amazon zijn de favoriete merken van de Belgische consument. Dat blijkt vanavond bij de uitreiking van de Best Brands Awards 2018 in Brussel.

De Best Brands Awards werden toegekend aan de invloedrijkste merken in vier categorieën. De selectie gebeurde op basis van een "multibrand- en multisectorstudie" uitgevoerd door GfK bij een panel van meer dan 3.500 gezinnen.

Ikea kwam als winnaar uit de bus in de categorie 'Best Product Brands'. "We mogen gerust stellen dat 2017 hét jaar van Ikea was. Een jaar boordevol nieuwigheden en ontwikkelingen die de nominatie van de Zweedse meubelgigant bekrachtigen", klinkt het. 

Gillette won in de nieuwe categorie 'Best Growth Brands', die merken bekroont die de jongste twaalf maanden de grootste positieve groei kenden. "Het merk Gillette noteerde effectief de sterkste stijging inzake marktaandeel, maar eveneens op het vlak van sterke relaties en belevingskwaliteit. In 2017 gaf een derde van de respondenten aan een sterke verbondenheid te ervaren met het merk. Een jaar later is deze score gestegen tot 50 procent."

Voor het tweede jaar op rij bekleedt Colruyt de eerste plaats in de categorie 'Best Corporate Brands'. "Dit succes is toe te schrijven aan de strikte naleving van het DNA dat werd overgeleverd door de Colruyt-oprichter. Het gaat om een visie waarrond de groep is opgebouwd, gericht op de rationalisering van de dagelijkse aankopen. Meer nog, Colruyt Group is ook een merk dat inspeelt op primaire emoties", luidt het.

De website Amazon.com haalde in de categorie 'Best Digital Brands' zeer overtuigend de eerste plaats. "Amazon heeft deze score te danken aan verschillende factoren: de impact van de ervaringen met Amazon.com, te beginnen met hun website waarvan 75 procent van de respondenten aangeeft onlangs nog iets over Amazon te hebben gelezen of gehoord."




6 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Patron Van Burm

    Mijn favoriete merk is facebook en haribo jammer dat zij geen award krijgen. Bedankt premier michel

  • Gerhard VAN NIEUWENHOVE

    Aub uitzenden op tv al die awards en liefst met reklame! Al deze opgefokte awards waar nen hoop rotary managers lekkere goedgekeurde biefstukken eten komen mijn strot uit . De wereld is ziek en Vlaanderen in het byzonder .

  • Benny Deridder

    IKEA. Goedkope werkkrachten, schrijnende werkomstandigheden (ze lieten destijds meubels fabriceren in strafkampen in voormalig DDR). Maar daar ligt de consument hier niet wakker van. Zolang hij maar goed verdient en zo min mogelijk moet uitgeven. Uiteindelijk zal dit tegen ons keren en taant de welvaartsstaat. Men zou beter terug lokale economie aanwakkeren met duurzame producten, die hersteld kunnen worden. Maar daar ligt de kortzichtige consument niet wakker van.

  • louis van hoeylandt

    het enige dat deze bedrijven doen is zo veel mogelijk geld uit de zakken kloppen , moeten ze daar een award voor geven ???? de wereld is echt zot aan worden

  • piet devlieger

    Ik ben alleszins noch fan noch klant van Ikea, Gillette, Colruyt en Amazon. Ik zal toch wel de enige Belg niet zijn zeker ?