De 10 beste Super Bowlspotjes van dit jaar

BuzzFeedVideo
De Super Bowl is in de Verenigde Staten niet enkel een sportief hoogtepunt van het jaar. Voor tal van merken en bedrijven die meedrijven op de hype, is het ook een commercieel hoogtepunt. Het aantal Super Bowlspotjes piekte vorige week in de aanloop naar het evenement. Dit zijn de 10 beste.

Elk jaar spenderen bedrijven miljoenen dollars aan Super Bowlspots. NBC verkocht de zendtijd dit jaar aan een recordbedrag. Een reclamespot van 30 seconden kostte 4,5 miljoen dollar, of 150.000 dollar per seconde. Dat is 12,5 procent meer dan het bedrag dat Fox vorig jaar vroeg.

Onderstaande bedrijven hadden het er niettemin graag voor over.

Budweiser

Het Amerikaanse biermerk Budweiser speelt dit jaar op de emoties en pakt uit met een verhaal over een vermiste puppy.

McDonald's

Nog meer emotie bij McDonald's. De hamburgerketen kondigt aan een nieuwe betaalmunt in te voeren: liefde en affectie.

BMW

Een van de grootste hits op YouTube is het spotje van BMW, waarin Katie Couric en Bryant Gumbel een discussie in 'The Today Show' voortzetten in een elektrische BMW i3. De video werd al meer dan 12 miljoen keer bekeken.

Toyota

Ook Toyota wil een graantje meepikken en schakelde daarvoor het beroemde reclamebureau Saatchi & Saatchi in. De spot toont paralympisch snowboarder Amy Purdy in actie, terwijl Mohammed Ali declameert hoe hij zijn successen behaalde.

Kia

Kia gooit Pierce Brosnan in de strijd. De acteur bereidt zich voor op een rol die hij niet echt verwacht.

Eat24

Nog meer celebrities bij Eat24, een app waarmee je maaltijden kan bestellen. Snoop Dogg en comedian Gilbert Gottfried zijn "hangry", maar Eat24 snelt te hulp.

Newcastle

Biermerk Newcastle maakt niet alleen reclame voor zichzelf, maar propte meteen ook 36 andere merken in zijn officiële Super Bowlspot.

National Football League

De NFL pakt uit met een statement van formaat. Na de controverse waarmee de liga afgelopen jaar te maken kreeg, grijpt ze haar grootste evenement aan om huiselijk geweld aan te klagen.

Doritos

Een lastige medepassagier op het vliegtuig: het moet herkenbaar zijn, want het publiek koos deze spot als winnaar van de 'Crash the Super Bowl'-wedstrijd van Doritos.

Friskies/BuzzFeed

De prijs voor de schattigste Super Bowlspot gaat naar deze 'Dear kitten', een samenwerking tussen Friskies en nieuwssite BuzzFeed.