Consumentenwaakhond haalt uit na Nederlandse MediaMarkt-rel: "Kinderachtig, breng die iMacs terug”

PHOTO_NEWS - RV
De Consumentenbond, de belangrijkste consumentenorganisatie van Nederland, vindt het “kinderachtig en moreel verkeerd” dat enkele klanten van MediaMarkt weigeren hun iMacs terug te geven nadat ze die vanwege een vergissing voor een paar euro konden aanschaffen op de website van de winkel. “Deze mensen weten best dat ze fout zitten. Kom op, geef die computers terug en doe niet zo vervelend. Jullie hebben het recht niet”, zegt woordvoerder Gerard Spierenburg tegen onze collega's van AD.nl.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Door een fout op de website van MediaMarkt konden klanten vorige week voor 2,19 euro een Apple iMac kopen van 2.190 euro. De computers werden ook bezorgd, maar de winkelketen eist nu dat kopers de iMacs terugsturen óf flink bijbetalen. Een aantal klanten weigert dat te doen, onder wie de 22-jarige Nemo Strengman. Hij beweert in zijn recht te staan omdat de producten bij hem thuis bezorgd zijn. Daarmee is de koopovereenkomst in zijn ogen afgerond.

Het is onrealistisch om te denken dat een peperdure computer voor een paar euro verkocht wordt

Gerard Spierenburg (Consumentenbond)

Of de producten wel of niet bezorgd zijn, maakt juridisch geen verschil, zegt de Consumentenbond, de tegenhanger van het Belgische Test-Aankoop. “Het gaat hier overduidelijk om een vergissing van MediaMarkt”, stelt woordvoerder Spierenburg. “De klanten hadden kunnen weten dat op de website een kommaatje verkeerd heeft gestaan. Het is onrealistisch om te denken dat een peperdure computer voor een paar euro verkocht wordt. Dat heeft MediaMarkt ook laten zien door na een half uur de fout ongedaan te maken en de prijs te herstellen.”

Volgens de 22-jarige Nemo, die voor nog geen zeven euro drie iMacs in huis haalde, heeft het bedrijf genoeg kansen gehad om de fout te herstellen. “Op een gegeven moment is er geen sprake van een vergissing meer, maar van een wederzijds overeenkomen. Ik vind het onmenselijk en zeer klantonvriendelijk dat MediaMarkt zo agressief in de aanval gaat. Ik ben per slot van rekening een klant die ze tevreden moeten houden”, vertelde hij gisteren tegen AD.nl.

De Consumentenbond, die normaliter juist de belangen van de consumenten behartigt, noemt deze houding moreel verkeerd. “Deze meneer weet best dat hij fout zit. Als het andersom zou zijn en hij duizend keer te veel zou hebben betaald in plaats van te weinig, zou hij deze redenering ook niet volgen. Ik vind het dan ook bijzonder dat hij zo bij zijn punt blijft. Kinderachtig ook. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.”

“Overeenkomst heeft nooit bestaan”

De Consumentenbond trekt zo hard van leer, omdat het voor ‘een eerlijke, rechtvaardige markt staat’. “Onze boodschap aan de klanten is dan ook: breng die producten netjes terug en probeer er alsnog uit te komen met MediaMarkt. Dat is tenminste netjes.”

De Nederlandse jurist Arnoud Engelfriet, gespecialiseerd in internetrecht, geeft Nemo eveneens weinig kans van slagen. “Wanneer er een prijsfout is gemaakt die de consument had moeten kennen, dan is er überhaupt (sowieso, red.) geen overeenkomst tot stand gekomen. Juridisch gezegd: die overeenkomst is nietig, bestaat niet en heeft nooit bestaan. Het onderliggende juridische punt is of men er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat hier een aanbod werd gedaan voor die prijs. Als dat niet zo is, dan is er geen rechtsgeldig aanbod gedaan”, legt hij uit. MediaMarkt was vandaag ondanks herhaaldelijke pogingen niet bereikbaar voor commentaar.

Lees ook: 

Nederlander weigert drie iMacs van 6 euro terug te geven aan MediaMarkt: “Kom maar op met die rechtszaak” (+)

MediaMarkt in Nederland levert iMacs voor paar euro, klanten weigeren bij te betalen




75 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Ludo Dens

    niks weergeven niks bijbetalen... dit is en was een bewuste fout van MM. ze hebben gedurende weken elke dag (gratis) reclame in de krant. het zou me niks verbazen moesten ze de website zo ingesteld hebben dat na 10 verkopen automatisch de prijs weer normaal weergaf. ik heb 30 jaar geleden advertenties verkocht voor een oplage van enkele duizenden: kostprijs toen 25000bfr. wat denk je dat een reclamecampagne nu kost? in een krant met 500000 oplage. nu reclame in alle kranten tegelijk... wekenlang

  • Gino Denil

    De meesten kopen dan ook en vinken voor akkoord met de voorwaarden zonder ze gelezen te hebben.

  • rob dehond

    Dat is het probleem van tegenwoordig, iedereen denkt in zijn recht te staan, als het maar in hun kraam past. Dit scenario staat duidelijk in de wet beschreven, daar zijn tal van juridische precedenten voor, er is 0.0 discussie over te voeren maar toch gaan de kleine kindjes het eens beter weten waarbij ze denken dat de leerkracht, euh, ik bedoel rechter hun gelijk gaat geven. Ze moeten dringend het plafond op verhaal van juridische kosten omhoog trekken, kwestie dat de kindjes alles betalen.

  • tony bessems

    Mwah, als die jongen nu gewoon een voucher aan Mediamarkt geeft. Tegenwoordig is dat het nieuwe modern geworden.

  • Marc Brees

    Wie heeft er een fout gemaakt ? Juist MediaMarkt, dus...koop gesloten, case closed.