Consument is meer tevreden over online bankieren dan over zijn bankkantoor

De mobiele toepassingen voor het bankieren scoren goed.
Shutterstock De mobiele toepassingen voor het bankieren scoren goed.

Meer punten voor online bankieren dan voor het bankkantoor

De consument is over het algemeen meer tevreden over het internetbankieren en het mobiel bankieren van zijn financiële instelling dan over het functioneren van zijn bankkantoor. Dat heeft onder meer te maken met de openingstijden ervan, blijkt uit een onderzoek dat Spaargids.be recentelijk samen met Santander Consumer Bank door het gespecialiseerde bureau iVox liet uitvoeren.

Gebruiksgemak weegt door

82% van de ondervraagden gaf het internetbankieren van zijn bank een score van 8, 9 of 10/10. Bij de 55+’ers liep dat zelfs op tot 85%. Vooral het gebruiksgemak van het thuisbankieren kreeg goede punten.

Het mobiel bankieren scoorde quasi even goed. 81% van de ondervraagden toonde zich tevreden over de manier waarop ze via de smartphone of tablet betalingen konden uitvoeren en hun financiële situatie konden opvolgen. Bij twintigers en dertigers ligt de adoptiegraad van het mobiel bankieren overigens boven 80%. Bij zestigplussers daalt dit onder de 60%, bij zeventigplussers onder de 50%.

Lees ookBelg blijft trouw aan zijn bank zelfs als elders meer opbrengst te rapen valt

De tevredenheid over de werking van de klassieke bankkantoren haalt daarentegen maar een tevredenheidsscore van 74%. Over de klantvriendelijkheid en de expertise van het personeel wordt absoluut niet geklaagd, die liggen met tevredenheidsscores van respectievelijk 95% en 88% erg goed. Anders is dat voor de openingstijden. Vooral voor jongeren, die via hun smartphone gewoon zijn om onmiddellijk en altijd toegang te hebben tot allerlei diensten, zijn die onvoldoende. 31% van hen is ontevreden over de beschikbaarheid van het kantoorpersoneel, algemeen maakt 24% er opmerkingen over.

Dit neemt niet weg dat er uitzonderingen zijn op de hogere tevredenheid voor ‘moderne’ vormen van bankieren. Zo krijgt Argenta van zijn klanten een score van 8,7/10 voor de tevredenheid over de kantoren, terwijl de instelling voor haar online bankieren blijft steken op een score van 8,6/10.

Hoogste scores

Over het algemeen valt het wel op dat mensen die maar bij één bank zitten meer tevreden zijn over hun instelling dan mensen die bij meerdere banken klant zijn. In de eerste groep komt de tevredenheid uit op 87%, in de tweede groep zakt ze al tot 52%.

De beste scores voor online bankieren werden overigens behaald door AXA (8,7/10), Argenta (8,6/10), Nagelmackers (8,2/10), KBC (8,0/10) en Belfius (8,0/10).

De beste scores voor de werking van de kantoren kwamen op naam van AXA (8,8/10), Argenta (8,7/10), vdk (8,1/10), Nagelmackers (7,8/10) en Deutsche Bank (7,6/10).

Lees ook:
Goede voornemens voor uw geld in 2018
BNP Paribas Fortis opent kantoor voor digitaal bankieren
Meer dan 80% jongeren bankiert mobiel

Bron: Spaargids.be




17 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Steve Mcqueen

    Mijn vrouw ging bij Fortis Zemst eens zonder uitleg een flinke som geld afhalen voor een auto. "Mevrouw, heeft u geldproblemen?". Die impertinentie van dat persobeel... We hebben daar de boeken toegedaan.

  • Tom Stils

    Argenta is gratis maar de online banking en mobiele app staat mijlenver achter op KBC. Ik heb een rekening bij beiden. Voor dagdagelijks gebruik verkies ik toch telkens KBC.

  • Dirk Dierckx

    Bij Argenta is alles gratis, vriendelijk en gedienstig personeel, goede apps. Zeer tevreden.

  • Eddy Stroobants

    Je moet tegenwoordig een dag verlof nemen om in je bankkantoor terecht te kunnen. Telefonische klantendienst van mijn bank heeft een wachttijd van 45 minuten. Ook niet ideaal dus. Maandelijks betalen voor het beheer van mijn rekening gaat er stipt op tijd af. Als het niet zo een miserie moest zijn om alle domiciliëringen te veranderen was ik al lang weg naar een kleinere bank.

  • Ronny De decker

    Kbc is toch alleen maar voormiddag open ,een shande .dus moet men wel pc banking doen