Clear Channel wil Europeanen gaan volgen met reclameborden

Clear Channel heeft in ons land ook verschillende reclameborden, zoals hier in het station Brussel-Zuid.
Photo News Clear Channel heeft in ons land ook verschillende reclameborden, zoals hier in het station Brussel-Zuid.
Clear Channel, een uitbater van reclameborden in de openbare ruimte, wil voorbijgangers in Europa gaan volgen met "anonieme mobiele data". Dat moet adverteerders in staat stellen om "het juiste bericht aan het juiste publiek te tonen op de juiste tijd en locatie". Vier jaar geleden bracht het bedrijf het Radar-volgprogramma al uit in de Verenigde Staten.

"Hiermee kunnen we je bewegingen naar een winkel volgen. We kunnen zien wat je koopt," zegt directeur William Eccleshare tegen de Financial Times. "En ja, we kunnen zien wat je 's avonds kijkt als je die dag langs een reclame voor een Netflixserie bent gelopen." De ceo benadrukt wel dat de data "zeer goed geanonimiseerd" zijn. Het bedrijf zegt zelf geen data te verzamelen, maar samen te werken met externe partijen zoals mobiele providers. In de VS werkt Clear Channel samen met AT&T. 

Dat Radar pas vier jaar na Amerika in Europa uitkomt, zou te maken hebben met de strengere privacywetten. Volgens Clear Channel voldoet Radar aan de Europese regels.

De technologie wordt in september als eerste toegepast in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Enkele maanden later zal Zweden volgen. Of ook België zal volgen, is niet meteen duidelijk. 




7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jo Van Caenegem

    Dat zou eigenlijk moeten kunnen en beter zijn, want die reclame op tv mag gerust zwaar belast worden - wat een vervuiling, een vlieg doodslaan met een atoombom heet dat. Uiteindelijk beslis je zelf als je koopt. Maak dat voor 21 jaar en ouder, natuurlijk - geen kinderen. Ik krijg jaarlijks een mail met de goedkoopste autoverzekering en ben daar héél blij mee. Ook voor gas en elektriciteit zou zoiets verplicht moeten zijn.

  • John Stahl

    @Ludwig: De providers of externe partijen analyseren uw surfgedrag, kijkgedrag en uw huidige locatie . Als je bvb veel surft naar site's van Audi dan wordt die data ge(mis)bruikt om een reclamebord dat je gaat passeren aan te sturen met Audi-reclame. Anoniem is dit zeker niet. Als je veel naar romantische films kijkt, dan krijg je reclame van de nieuwste romantische film etc.. Wellicht wordt de data gebundeld om meerdere personen met dezelfde reclame aan te spreken.

  • Ramon Simon

    Dan moet je toch toestemming geven aan gsm operator? Privacy wetten, er is privacy of er is geen privacy, je kan niet 1000 bochten nemen om ze te omzeilen. Dat is het probleem in feite. Ook al zijn er wetten, men vindt altijd een mannier om toch zijn goesting te mogen doen.

  • Jan vanderwallen

    En dat kan allemaal zomaar ? GSM thuislaten tenzij je hem absoluut nodig hebt, dat ding wordt al lang misbruikt.

  • Ludwig Vanden Boer

    Kan men met een duidelijk en begrijpbaar voorbeeld nu eens uitleggen wat ze juist kunnen en zullen doen.