Brief snel laten bezorgen? Dan zal je meer moeten betalen

(Illustratiefoto)
Photonews (Illustratiefoto)
De federale regering heeft het licht op groen gezet voor postbedrijf bpost om opnieuw een verschil te maken tussen prioritaire en niet-prioritaire brieven. Klanten zullen kunnen kiezen of ze hun post de volgende dag al geleverd willen zien, of pas na drie dagen. Wie dat de volgende dag al wil, zal meer moeten betalen.

De federale regering keurde vandaag de verlenging goed van de universeledienstverplichting van bpost tot 31 december 2023, zo meldt minister van Post Alexander De Croo. Die bepaalt onder meer ook dat het postbedrijf vijf keer per week in heel België de post moet bedelen.

Het opvallendste element is dat “bpost de mogelijkheid krijgt om een non-priordienst in te voeren voor niet-prioritaire binnenlandse brievenstukpost met een uitreikingstijd D+3", zo staat in een persbericht van De Croo. Niet-prioritaire brieven mogen met andere woorden pas drie dagen nadat ze in de rode postbus werden gedropt, bij de bestemmeling in de brievenbus vallen.

“Volgens een consumentenstudie uitgevoerd door post- en telecomregulator BIPT staan consumenten open voor een minder snelle standaarddienst op voorwaarde dat de prioritaire postbedeling blijft bestaan voor bijvoorbeeld overlijdens, verjaardagen, geboortes of dringende administratieve post”, stelt De Croo.

Bpost verklaarde eerder al dat het gedifferentieerde aanbod van de brievenpost volgend jaar zou starten. Wanneer precies is nog niet duidelijk. “We hebben een nieuw tarifiëringsvoorstel gedaan aan het BIPT. We wachten op een antwoord”, klinkt het bij bpost.

Het nieuwe beheerscontract voorziet ook in een procedure die toelaat om de nettokosten voor de staat te beheersen bij een sterke volumedaling van de brievenpost. Indien de kosten voor de universele dienstverlening een bepaald plafond overschrijden, kan het postbedrijf aankloppen bij de federale staat om dat te verhalen op de staatskas. “Op het moment dat bpost aanklopt bij de staat bestaat de mogelijkheid om te kijken of daarin wordt meegestapt, of dat de modaliteiten worden herbekeken”, klinkt het op het kabinet van minister De Croo. “Dat om de staatskas te beschermen.” 




31 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    Zal vooral een probleem zijn voor facturen ,elektriciteit,water,gsm en dergelijke ,gaan ze gewoon de termijn voor betaling moeten verleggen,kan mij niet voorstellen dat ze daar prioriteit van gaan maken en hun werkingskosten opdrijven.

  • Gino Denil

    "Niet-prioritaire brieven mogen met andere woorden pas drie dagen nadat ze in de rode postbus werden gedropt, bij de bestemmeling in de brievenbus vallen" Ze gaan dus bewust dagenlang post achterhouden om de mensen aan te zetten tot meer betalen. Ook als het inefficiënt is en geld kost om die achter te houden.

  • Kenny Brusseel

    is een schande overal moeten ze geld uithalen, dus ja als ik een rekening ga krijgen ga ik zeggen, van ja sorry maar ik krijg niet alle dagen geen post meer

  • Freddy De Vos

    Ze zouden beter die reclame afschaffen en zich bezig houden met wat echt belangrijk is! Die reclamefolders zijn super vervuilend en belanden bij de meeste toch in de vuilbak. Wij hebben een sticker van geen reclame, maar toch krijgen we elke dag reclame in de bus!

  • Gino Denil

    Een e-mail duurt maar 10 seconden.