Bond Beter Leefmilieu reageert positief op voorstel van Magnette over salariswagens

REUTERS
Het voorstel van federaal informateur Paul Magnette (PS) om alle bedrijfswagens emissievrij te maken, is een cruciale bijdrage om de Belgische klimaatdoelen nog te halen. Dat zegt Bond Beter Leefmilieu. Volgens berekeningen kan die maatregel tot de helft van de luchtvervuiling en CO2-emissies van het Belgische wagenpark in 2030 reduceren.

De Tijd schrijft vandaag dat in de onderhandelaarsnota van Magnette een drastische hervorming van de bedrijfs- en salariswagens zit. In het luik duurzame ontwikkeling staat dat bedrijven op termijn enkel nog nulemissiewagens op een fiscaal interessante manier voor hun personeel kunnen leasen. Het gaat om auto's die geen CO2 uitstoten, omdat ze volledig elektrisch zijn of op waterstof rijden.

Volgens Bond Beter Leefmilieu staan de federale overheid en de gewesten op het punt een klimaatplan in te dienen dat het Europese opgelegde doel van -35 procent broeikasgasuitstoot voor 2030 niet haalt. "Bovendien zit Vlaanderen ook in de knoei met de bindende luchtkwaliteitsdoelen", reageert Mathias Bienstman, beleidscoördinator van de natuurorganisatie. "Door bedrijfswagens snel te elektrificeren, kunnen we die gaten helpen dichtrijden. Dat komt omdat bijna de helft van de nieuw verkochte wagens naar het bedrijfswagenpark gaat en dubbel zoveel kilometers aflegt.”

Een studie van Transport & Environment wijst uit dat bedrijfswagens tegen 2023 volledig elektrificeren, samen met een emissievrije nieuwverkoop van particuliere wagens van 66 procent in 2030, zorgt voor voor emissiereducties van wagens van -46,9 procent. Voor de totale transportsector bedraagt de daling 32 procent in 2030. "Dat is een significante bijdrage aan het 2030-doel van -35 procent voor de non-ETS-sectoren", aldus Bienstman.

Volgens Bond Beter Leefmilieu is 2023 een haalbare datum. "De marktontwikkeling toont dat er dan meer dan honderd elektrische modellen zullen zijn, waarvan de meeste in gebruik niet duurder zullen zijn dan wagens met een verbrandingsmotor", benadrukt Bienstman. 

De milieuorganisatie vraagt het voorstel nog aan te vullen met het schrappen van de tankkaart voor privéverplaatsingen vanaf 2020 en een uitfasering van salariswagens tegen 2030.




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • René Verhoeven

    Gino, waarom heeft een zelfstandige die wagen wel nodig en een werknemer niet? Volgens mij zijn beide enkel om zich te verplaatsen naar de werkplaats, een wagen voert volgens mij toch geen werk uit. Hoe moet ik op mijn werkplaats geraken denkt u? Te voet misschien? Trouwens die zelfstandige kan zich ook verplaatsen met een prive voertuig die niet gesponsord is door de staat. Waar zit het verschil, ik zie er geen.

  • Lucien Mertens

    Hoe dat allemaal moet betaald worden is een latere zorg voor de bond...iemand zal dat wel doen...toch?! Idem voor de aanvoer en distributie van de elektriciteit.

  • danny janssens

    Duitsland investeert miljarden in nieuwe elektrische wagens dat zegt genoeg. Andere autoproducenten zullen spoedig volgen

  • Gino Denil

    Gaat over salariswagens, Bart Vrancken. Niet bedrijfswagens. Niet de wagen die een zelfstandige nodig heeft. Niet de wagens die je zelf aanschaft. Eigenlijk gaat het gewoon over niet meer fiscaal subsidiëren van die wagens. Wel nog van groene bedrijfswagens. Wat dus in elk geval veel vriendelijker is dan deze die ze gewoon helemaal willen afschaffen. Bedrijven kunnen op die manier de helft van de uitstoot van wagens reduceren. Alternatief, meer CO² belastingen voor de modale burger.

  • Fonske Beys

    Bruisteenkool mijnen moeten hierdoor nog meer ontginnen om deze stroom te leveren ?.