Binnenkort vind je bio-ethanol ook aan de Belgische pomp: prijs per liter half zo hoog als gewone benzine

E85 kan je al op verschillende plekken in het buitenland kopen.
AP E85 kan je al op verschillende plekken in het buitenland kopen.
De federale regering legt de laatste hand aan een kader om de zogenaamde E85-brandstof ook in ons land algemeen toe te laten. Die brandstof bestaat uit 85 procent ethanol en 15 procent benzine, en is in Frankrijk bijvoorbeeld slechts half zo duur als gewone benzine. Dat schrijft La Meuse.

Wie vandaag aan de pomp benzine tankt, heeft de keuze uit grofweg twee opties: euro 95 of euro 98. Die twee courante termen hebben sinds kort bovendien een nieuwe naam, afhankelijk van de hoeveelheid ethanol die ze bevatten. Die ethanol wordt uit planten gewonnen en is dus milieuvriendelijker. Bij euro 95 is dat E10 (voor 10 procent ethanol), bij euro 98 is dat E5. 

Maar terwijl in andere landen zoals Frankrijk, de VS, Brazilië of Zweden E85, met dus 85 procent ethanol, de gewoonste zaak van de wereld is, vind je bij ons bijna nergens een tankstation waar je die bio-ethanol kan tanken. Slechts een paar tankstations mogen de brandstof onder bepaalde voorwaarden aanbieden.

Daar moet binnenkort verandering in komen. De regering zou de laatste hand leggen aan een wettelijk kader om de algemene invoering van E85 mogelijk te maken. Momenteel ligt een koninklijk besluit van het kabinet van federaal minister van Energie Marie-Christine Marghem (MR) bij de Raad van State ter controle. De tekst zou voor het einde van het jaar in het Staatsblad gepubliceerd moeten worden.

Goedkoper

Bio-ethanol moet aan de pomp fors minder kosten dan gewone benzine. In Frankrijk kost een liter tussen de 0,5 en 0,8 euro per liter, tegenover 1,4 tot 1,7 voor de E5- en E10-variant. Daartegenover staat een ongeveer 20 procent hoger brandstofverbruik door de lagere energetische waarde. 

Belangrijke kanttekening is wel dat slechts weinig auto's bij ons al geschikt zijn voor E85, dat veel corrosiever is dan de andere types benzine. Technisch kunnen voertuigen er perfect aan aangepast worden, in Frankrijk en Zweden rijden er namelijk tienduizenden van rond. Vooral merken als Ford en Volvo zijn koploper. Wie zijn huidig model er echter aan wil aanpassen, zal naar de garage moeten en indien mogelijk een extra kit laten installeren, met een eenmalige kostprijs van tussen de 700 en 1.600 euro.




41 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Dirk de Grave

    En dat terwijl aardolie al door de natuur omgevormde bio brandstof is. Aardolie is gewoon planten, en elke dag wordt er door de aarde bij gemaakt. We kunnen het nooit op krijgen, het is onuitputtelijk. De hele bio industrie maakt dit proces na aan een hoge milieu en economische kost. Terwijl het gewoon in de grond zit!

  • Kevin Vermeir

    Boi Ethanol is de grootste misdaad tegen de natuur en de arme landen. Massa akkers worden omgebouwd om bio ethanol te verbouwen die enorme hoeveelheden water vragen en dit in warme landen waar regenwater zeldzaam is.

  • VITAL OP DE BEECK

    Aspen blauw is viertakt. Aspen rood is tweetakt. Slimmeriken.

  • Sven brige

    Heb LPG ,kost maar 0,37€ per liter Volle tank voor nog geen 30€

  • Johan Billiet

    @Willy De Gieter: als je het allemaal al beter weet, moet het ook juist zijn. "Aspen 4" is een kunstmatige benzine (alkylaat), zeer milieuvriendelijk en ook minder aggressief voor de motor én lang houdbaar (daarom is deze ook zo duur), geschikt voor viertakters (oa. grasmaaiers) en bevat derhalve ook geen olie. Etanol wordt gewonnen door de fermentatie van biomassa op basis van de grondstoffen suikerriet, suikerbieten, mais,tarwe, gerst en geenszins enkel uit maïsbier...