Ga naar de mobiele website
^ Top

Binnenkort krijg je gepersonaliseerde tv-reclame, ook op basis van je winkelaankopen

thinkstock
Heel wat Telenet-klanten krijgen, als ze binnenkort naar de SBS-zenders Vier, Vijf of Zes kijken, gepersonaliseerde reclame voorgeschoteld. Die zal niet alleen gebaseerd zijn op het kijk- en surfgedrag, maar ook op de aankopen in de winkel. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard vandaag.

SBS werkt hiervoor samen met dataleverancier Bisnode, die gegevens ontvangt van de klantenkaarten van de grootste winkelketens.

Aan de 'smart add' ontsnappen, wordt moeilijker. "Want als zo'n spotje doorgespoeld wordt, herprogrammeren we het gewoon en krijg je het tijdens het volgende reclameblok te zien", zegt accountmanager Katrien Van den Bussche van SBS Belgium.

De voorbije maanden kregen in de testfase zowat 1,3 miljoen huisgezinnen al 'spotjes op maat' te zien, of ongeveer de helft van de Telenet-klanten.

Toestemming

De Privacycommissie en staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) waren aanvankelijk niet akkoord. De Telenet-klanten stonden eerst immers standaard op de instelling dat ze gerichte tv-reclame wilden ontvangen. "Dat is aangepast: nieuwe klanten moeten expliciet toestemming geven en bestaande klanten worden gewezen op de voorwaarden", zeggen ze. Vanaf mei 2018 wordt de Europese wetgeving strenger en wordt nadrukkelijke toestemming nog belangrijker.

Ook Proximus en Medialaan

Ook Proximus test gepersonaliseerde reclameblokken, net als Medialaan (VTM). Bij SBS gaat het voorlopig om een klein aantal reclameblokken met telkens één gepersonaliseerd item.




18 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Eric De Metter

    Waarom nog gerichte reclame ontvangen voor een product dat ik al gekocht hebt? Wat doe ik met bvb 2 autos , 2 televisies, 2 keukens enz.....Mijn stelling is , als men voor een product zoveel dure reclame kan maken , vragen ze dus te veel voor dit product en koop ik bij de goedkopere concurrencie.

  • ingrid grieten

    Als alle onderzoeken aantonen dat meer dan negentig procent van de mensen bij reklame gaan zappen of doorspoelen dan mist het dus zijn doel en gepersonaliseerde reklame zal dit gedrag heus niet veranderen. Het irritante is namelijk de hoeveelheid reklame die men op een dag ontvangt. Jammer van al het geld dat adverteerders er nu aan weggooien.

  • dany Dany Herman

    Met zijn allen over de grens gaan kopen en dan eens zien hoelang die klucht gaat duren

  • Dirk Wirix

    Als dat zo is stap ik over naar Orange

  • Jurgen Van Den Bergh

    Hoe gaan ze weten wat ik koop? Ik gebruik geen klantenkaarten. Ik denk zelfs dat dit verre van legaal is van winkels om uw koopgedrag te screenen en die info door te verkopen?

Meld een bug