Betaal jij nog huur voor oud telefoontoestel? Dit is waarom je je Proximusfactuur moet nakijken

Thinkstock
Betaal jij nog huur voor een aftands telefoontoestel van Proximus zonder dat je het weet? Test-Aankoop waarschuwt klanten om hun factuur na te kijken of ze niet betalen voor iets dat ze niet meer gebruiken.

Het was Radio 2-presentator Sven Pichal die vanochtend het opmerkelijke verhaal van de mama van Showbizz Bart aan het licht bracht. Zij betaalt al lang jaarlijks 42,60 euro huur voor een vast toestel. Een praktijk die nog stamt uit de tijd van de RTT, toen telefoontoestellen erg duur waren. Nu kun je voor de huur van een jaar makkelijk zelf een toestel in de winkel kopen. Veel mensen blijven die huur betalen zonder het te beseffen, vaak gaat het om oudere klanten die de verschillende bedragen op hun Proximusfactuur niet begrijpen.

Duidelijk vermeld

Jan Margot van Proximus zegt vandaag aan het Nieuwsblad dat het niet om zoveel klanten gaat en dat de huurprijs duidelijk op de factuur vermeld staat. Je kan de huur makkelijk opzeggen door contact op te nemen met de klantendienst, voegde Margot er nog aan toe. 

Slapend geld verdienen

Maar dan moet je natuurlijk weten dat je huur voor je toestel betaalt. Test-Aankoop vindt dat Proximus zelf klanten moet verwittigen wanneer ze nog huur betalen voor een verouderd telefoontoestel en noemt deze aanpak consumentonvriendelijk. Woordvoerder van Test-Aankoop Simon November verduidelijkte vandaag aan Het Nieuwsblad: “Oudere klanten zijn niet zo goed op de hoogte van dit soort zaken. Een operator mag huur vragen, maar enkel tot wanneer de aankoopwaarde is bereikt. De uitzondering op deze regel zijn vaste telefoontoestellen, maar ook decoders van digitale televisie. Wat velen niet beseffen is dat ze aan huur uiteindelijk veel meer kwijt zijn dan wanneer ze zelf een toestel zouden kopen. Proximus verdient met deze praktijken al slapend geld.” 




17 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Etienne Boeckx

    Wij hadden 2 digirecorders gekocht een aan 50 euro de 2 de 100 euro nu 5 jaar later heb ik ze alle 2 moeten vervangen zogezegd dat ze stuk waren maar ik kon ze niet meer kopen ik moest ze huren ! Waarom ?

  • Jan Boden

    4 jaar geleden een digicorder van 50 euro gekocht bij Telenet en dus nooit geen huur betaald. Je moet wel uitkijken naar de aanbieding. Eens je vaste klant bent kom je niet meer in aanmerking. Eigenlijk moet je jaarlijks opzeggen en overstappen dan kom je het beste uit.

  • eric van der jeugdt

    t'ja wie zit er in de raad van bestuur he. die graaiers moeten toch ook betaald worden.

  • Joske Vermeulen

    Digicorders, telefoontoestellen, smartphones..... als klant kies je toch of je iets huurt of koopt? Nee?

  • jan De Borger

    Inderdaad Peter Cornelis , maar na 2 jaar is hij meestal kapot en kan je opnieuw beginnen...