Belgische webwinkels krijgen zware klappen

Foto ter illustratie
Thinkstock Foto ter illustratie
In de e-commerce in België gaan tussen de 13.000 en 15.000 jobs verloren. België verliest meer dan de helft van zijn omzet aan buurlanden. Dat blijkt uit een consumentenenquête van handelsfederatie Comeos, schrijven De Standaard en La Libre Belgique.

Acht op de tien Belgen nemen er genoegen mee dat een pakje alleen tijdens de kantooruren wordt geleverd. De Belg is dus niet veeleisend wat de leveringstijd betreft, maar shopt wel steeds vaker online omdat het makkelijk en tijdsbesparend is.

"Zo worden vier op de tien online-aankopen na 17 uur gedaan en zijn er elke zondag bijna 8 miljoen bestellingen", zegt Dominique ­Michel, ceo van Comeos. "Maar als je op zondag iets bestelt bij een Belgische webwinkel, moet je vaak twee à drie dagen wachten omdat er dan niemand is die je order verwerkt. En dus kiest de klant voor een buitenlandse webshop."

Daardoor verliest België meer dan de helft (53,7 procent) van de mogelijke omzet in e-commerce aan zijn buurlanden, ­rekende Comeos uit. De sector vraagt al langer een oplossing voor flexibeler nacht- en zondagswerk in ons land. In Nederland en Duitsland is dat wijdverspreid, maar hier is er in elk bedrijf een akkoord met de vakbonden nodig. En die bonden staan overal op de rem, zegt Michel. Ook door onze loonkostenhandicap (17 procent) vestigen distributiecentra zich liever net over de grens. Het kost ons land in totaal 13.000 tot 15.000 banen.

Comeos

"België is geen e-commercewoestijn"

België is geen e-commercewoestijn, reageert de socialistische bediendebond BBTK op de aanklacht van sectorfederatie Comeos. BBTK beklemtoont dat nachtwerk wel degelijk mogelijk is in België. E-commerce is hier trouwens aan een opmars bezig, aldus de vakbond.

"Er is wel e-commerce in ons land, alleen valt die minder op omdat ze in bedrijven zit die consumenten niet als zodanig herkennen. Zo telt het logistiek centrum van Nike in Laakdal vele duizenden bedienden die (ook 's nachts) sportschoenen naar klanten versturen, tot in Rusland. In Geel verscheept Lego speelgoed tot bij consumenten in heel Europa. Ook rond de havens en luchthavens zitten logistieke bedrijven die rechtstreeks goederen naar de klant verschepen na een internetbestelling. Dat gaat over vele tienduizenden jobs", merkt de vakbond op. En ook de traditionele winkelketens (Carrefour, Colruyt, Delhaize, Media Markt) worden steeds actiever op het internet.

Comeos hekelt dat Belgische bedrijven benadeeld zijn tegenover het buitenland, wegens de hogere loonkost en het gebrek aan flexibiliteit. BBTK: "Men vergeet wel te zeggen dat e-commerce in de buurlanden, zeker in Nederland, grotendeels wordt uitgevoerd door studenten met extreem lage lonen. Wij willen niet meestappen in een vorm van sociale dumping waarbij werknemers in concurrentie moeten gaan met jobstudenten".

En ook het gebrek aan flexibiliteit wordt door de vakbond ontkend. "Nachtwerk is wel degelijk mogelijk in de handelssector, al is er wel een akkoord op bedrijfsniveau nodig met alle vakbondsvertegenwoordigers." Bij schoenenketen Torfs bijvoorbeeld is enkele maanden een akkoord gesloten, en zopas ook in het depot van elektroketen Vanden Borre in Sint-Pieters-Leeuw. Bij enkele andere grote winkelketens (Ikea, Decathlon) lopen er gesprekken. Maar BBTK stelt vast dat de vraag niet massaal is. "Er staat de ondernemers geen enkel écht obstakel in de weg om nachtarbeid tot uitvoering te brengen, behalve hun eigen onwil."