Belg stelt zich vragen over impact eerlijke handel

UNKNOWN

Acht Belgische consumenten op tien hebben al gehoord over eerlijke handel, maar stellen zich nog vragen over de daadwerkelijke impact die hun aankoop heeft voor de producenten. Dat blijkt uit een enquête van Dedicated Research in opdracht van het Trade for Development Centre (TfDC), een programma van het Belgisch ontwikkelingsagentschap. Ruim duizend Belgen werden ondervraagd. De meerderheid (78 procent) associeert eerlijke handel met voedingsproducten.
 
Het afgelopen jaar kocht 59 procent van de Belgen fairtradeproducten, tegenover 40 procent in 2009. 65 procent van de mensen koopt de fairtradeproducten over het algemeen in grootwarenhuizen. De producten die het meeste succes hebben zijn koffie, chocolade, fruit, koekjes en snoepgoed en fruitsap. Bijna alle Belgen die zich deze fairtradeproducten aanschaffen, zijn er ook tevreden tot zeer tevreden over.
 
Bijna 80 procent van de respondenten geeft aan dat eerlijke handel belangrijk is voor de ontwikkelingslanden, maar de Belgen lijken daarnaast wel nood te hebben aan geruststellingen en garanties over de daadwerkelijke doeltreffendheid en over de impact van de individuele acties. Zo is iets meer dan 20 procent van de kopers ervan overtuigd dat zijn of haar aankoop van fairtradeproducten werkelijk bijdraagt tot het respecteren van de rechten van producenten en arbeiders, terwijl 74 procent dat hoopt maar zegt niet zeker te zijn. (belga/vsv)