Alle overheidsdocumenten voortaan op één plek: digitale brievenbus eBox

Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo.
Photo News Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo.
De overheid is van plan om alle documenten en attesten voortaan naar één plek te sturen: je persoonlijke eBox. Die digitale brievenbus bestaat al, maar dan enkel voor paperassen rond sociale zekerheid. Tegen eind dit jaar komen daar documenten rond pensioenen en financiën bij, later nog veel meer.

Wie zijn eBox wil activeren, kan dat doen door naar doemaardigitaal.be/ebox te surfen en de brievenbus te koppelen aan z'n e-mailadres. Zodra er een nieuw document beschikbaar is, krijg je dan een mailtje. Vervolgens log je in je eBox in met je elektronische identiteitskaart, token of via de itsme-app.

"We moeten af van de gewoonte waarbij paperassen op de hoek van de keukentafel belanden om één keer per week te sorteren", zegt minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld). "Sommige documenten krijg je per e-mail, andere via de post en nog andere door in te loggen op een website. Zo gaat veel verloren of vergeten mensen hun administratie in orde te brengen. Wij willen nu alles in één systeem stoppen."

Vanaf eind december kan je in je eBox alle officiële correspondentie rond pensioenen en financiën terugvinden, zoals fiscale attesten of de stand van zaken van je wettelijk pensioen. "Op termijn plannen we ook samen te werken met steden en gemeenten", zegt De Croo. Vraag je bijvoorbeeld een geboorteakte aan in je gemeentehuis, dan zal ook dat document in je eBox belanden en daar bewaard worden.

Pluspunt is dat de eBox ook aan bestaande 'documentenbeheerders' gekoppeld kan worden, zoals Doccle. Die privédienst heeft naar eigen zeggen 1,3 miljoen gebruikers en bundelt facturen, loonbrieven en rekeningen van ruim 90 bedrijven. "Wij zijn alvast van plan eBox in ons systeem te integreren", zegt CEO Bram Lerouge. "We schatten dat de eBox als apart mapje in Doccle verschijnt vanaf november." (ND)