Alle bieren van AB InBev 3 procent duurder vanaf 1 januari: "Uitbater kan niet anders dan prijsstijging door te rekenen"

AB InBev
Brouwer AB InBev trekt de prijs van zijn bieren vanaf 1 januari gemiddeld met 3,04 procent op. Dat bevestigt AB InBev nadat De Tijd het nieuws meldde. Voor de horeca-uitbaters komt er 3,12 procent bij en voor de grootdistributie, de winkelketens, 2,83 procent. De prijsverhoging geldt voor het hele assortiment.

"Wij streven naar een gezond evenwicht tussen kosten en inkomsten, daarbij rekening houdend met de effecten van de inflatie", reageert het bedrijf. "InBev Belgium streeft een duurzame groei op lange termijn na." Het bedrijf verwijst daarbij naar de investeringen, bijvoorbeeld in de alcoholvrije Jupiler-variant Jupiler 0.0%, de capaciteitsuitbreiding in de Belgische brouwerijen en de vergroening van de logistiek en productieprocessen.

Europese beschuldiging

Net vorige week beschuldigde de Europese Commissie de brouwer nog van misbruik van zijn dominante positie op de Belgische markt om de invoer van het eigen bier uit goedkopere buurlanden te belemmeren. Volgens de Commissie beperkt AB InBev al zeker sinds 2009 de concurrentie, door invoer van Jupiler en Leffe uit Nederland en Frankrijk naar ons land te belemmeren. De twee populaire biermerken zijn goedkoper in onze buurlanden, omdat ze daar moeten afrekenen met scherper geprijsde concurrenten. De brouwer reageerde toen dat het geen finale beslissing is en dat hij constructief meewerkt aan het onderzoek.

De beslissing over de prijsverhoging werd genomen en gecommuniceerd nog voor de beslissing van de Europese Commissie, zegt de woordvoerster daarover.

Horeca Vlaanderen geschrokken

Horeca Vlaanderen is "geschrokken" door de prijsverhoging en "begrijpt die niet goed", zegt woordvoerder Gerrit Budts. Er is al langer een kloof tussen de lagere prijs in de supermarkt en de prijs die een cafébaas, ondanks de grotere afname, bij zijn leverancier moet betalen, klinkt het. Die kloof nam volgens Budts de voorbije jaren af, maar nu gaat de horecaprijs dus opnieuw sneller de hoogte in.

"Als uitbater kan je niet anders dan de prijsstijging door te rekenen", verwijst Budts naar de lage marges in de sector. De horecafederatie herinnert ook aan de vele faillissementen in de sector. 




138 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raymond van der craen

    Ik drink geen bier meer, enkel trappistjes en dat worden dan La Trappe of Zundert. Die biertjes van Inbev beginnen zuur te smaken, Winst maken en dan de gewone man een prijsverhoging van 3% door de strot duwen. Beschamend!

  • gruwez thierry

    Er gaan waarschijnlijk iets minder jupilers gedronken worden, maar daar liggen ze bij Inbev niet wakker van.

  • Jozef Van Schuerbeeck

    Als de cafébaas 3 procent moet doorrekenen op een pintje van 1,80 euro dan betaalt men volgend jaar 2 euro afgerond.

  • Marc Tersago

    De twijfel heeft er lang geweest.. Spijtig, nu zal InBev bier niet meer in huis komen. Zeer spijtig. Net als Telenet een leeuwendeel van de markt in bezit hebben, toch vrijwel jaarlijks een duurder factuur maar wekelijks wel tonnen reclame.. Dus ik bekostig dit niet, ik weiger!

  • Pieter Martens

    Drink al jaren echt bier, Warsteiner.