Ga naar de mobiele website
^ Top

Alibaba vestigt nieuw omzetrecord van duizelingwekkende 21,7 miljard euro op Chinese vrijgezellendag

AFP
De Chinese onlinewinkel Alibaba heeft opnieuw een omzetrecord gevestigd op 'vrijgezellendag' gisteren. Dé koopjesdag van het jaar klokte af op zomaar eventjes 21,7 miljard euro, of nog eens 39 procent méér dan vorig jaar op 11/11.

168.269.635.159 Chinese yen of omgezet bijna 22 miljard euro. Dat is het gigantische eindbedrag van de verkoop op de Chinese vrijgezellendag. Geld gespendeerd aan allerlei koopwaar, waarvan 90 procent via mobiele werd verhandeld. En dat zijn niet de enige duizelingwekkende cijfers.

REUTERS

Aan het grootste online shoppingevent ter wereld - meer dan dubbel zo groot dan de Amerikaanse Black Friday en Cyber Monday tesamen - namen meer dan 140.000 handelaars deel, waaronder 60.000 internationale merken. Bij de best verkopende landen waren dit jaar Japan, Australië en Duitsland.  

Jack Ma, stichter van Alibaba, samen met actrice Nicole Kidman op het podium van de show ter ere van 'Vrijgezellendag'.
REUTERS Jack Ma, stichter van Alibaba, samen met actrice Nicole Kidman op het podium van de show ter ere van 'Vrijgezellendag'.

165 bedrijven verkochten voor meer dan 100 miljoen yen (13 miljoen euro), 17 voor meer dan 500 miljoen yen (64,5 miljoen euro) en zes zelfs voor meer dan 1 miljard yen (129 miljoen euro). Het aantrekkelijke voor de klant zijn de vele kortingen waarmee gesmeten wordt.

Op het hoogtepunt noteerde Alibaba 256.000 transacties per seconde. In totaal verwerkte Alibaba 1,48 miljard betalingen, 41 procent meer dan in 2016. Goed voor 812 miljoen bestellingen aan huis, of 23 procent meer dan vorig jaar. Na amper twee minuten werd de kaap van 1 miljard dollar gerond, na dertien uur die van het record van vorig jaar (15,3 miljard euro).

Daniel Zhang, ceo van de Alibaba Group Holding Ltd.
REUTERS Daniel Zhang, ceo van de Alibaba Group Holding Ltd.



10 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Maurice Gheuens

    daar kunnen ze hier eens een punt aanzuigen prijs kwaliteit in het echt of waar denk ge dat de winkels hier hun spullen .vandaan halen. slimme marktkramer zei ooit "zijn we dan bedrogen we hebben toch niet veel voor betaald.

  • Guido De Wolf

    Logisch. Ik bestel daar niet meer. Heb ooit daar een paar artikelen tesamen besteld en nooit ontvangen. Geld ontvangen en niets leveren, zo wordt men rap rijk. Klacht ingediend maar nooit een antwoord ontvangen.

  • Tijl Geens

    99% van de winst vloeit voort uit de handel in namaakgoederen en geen kat die er wat aan doet

  • Ramon Simon

    De paradox van de vrije markt, je eindigt met monopolies of duopolie, met misschien we klein gerommel in de marge. Als het gezond is dat een zeer kleine minderheid zeer grote rijkdom bezit is nog iets anders. Het recept is met zeer lage winstmarges of verlies de markt veroveren en vele kleine winsten vormen 1 grote winst. Dat kan met een randproduct zijn, zo aalt ryanair meer winst uit bijverkopen dan van de tickets zelf.

  • Steven Jansen

    Ze werken daar dan ook met heel lage winstmarges, iets waar de georganiseerde groothandel met hun prijsafspraken nog iets van kan leren.

Meld een bug